Voyah er offisielt på plass i Norge

Det første selskapet fra Dongfeng-gruppen, den store kinesiske aktøren bak bilmerket Voyah, er nå plass i Norge.


Dongfeng er en skikkelig tungvekter over i Kina, verdens aller største bilmarkedet.

Som en av de fire store sammen med Changan, FAW og SAIC spytter Dongfeng ut millioner av biler i året, og står bak en rekke merker.

Det aller nyeste heter Voyah, og skal lage elbiler til hele det globale markedet.

For det ferske merket lansert så sent som i 2020 har ikke kun kinesiske ambisjoner, men vil ut i den store verden.

Første stopp?

Jo, Norge.

Og de har dårlig tid.

For gjennom den kinesiske pressemeldings-tjenesten The China Box har de nå sendt ut en internasjonal pressemelding, og der slår de fast: «Voyah. Ny reise. Ny destinasjon».

Det betyr altså Norge, og denne pressemeldingen bekrefter at Dongfeng Imp. & Exp. offisielt er på plass i vårt lille kongerike.

‒ Norges-reisen markerer Voyah's inngang til utlandet, slår Ma Lei, den administrerende direktør i Dongfeng Imp. & Exp. fast.

‒ I framtiden vil vi fokusere på Voyah-produkter og plattformer for kunder på tvers av en rekke europeiske markeder.

På samme tid bekrefter også Dongfeng at de har signert en avtale med importøren Electric Way Norway, et selskap i Sulland-gruppen som blant annet står bak en rekke bilforhandlere.

‒ Det er vår glede å jobbe med Dongfeng Motor, en av de største bilprodusentene i Kina, slik at Voyah blir introdusert i Norge ‒ det første stoppet i Europa, sier Torje Aleksander Sulland, administrerende direktør i Electric Way Norway.

‒ Vi gleder oss til å vise nordmenn Voyah Free, en luksuriøs og komfortabel premium elbil med godt utvalg og høyt utstyrsnivå, intelligens og utmerket ytelse for å møte nordmenns behov. Den blir definitivt en hit.

Her er Sulland sammen med Cheng Hua fra Dongfeng:

Over hos Voyah går det unna i et heseblesende tempo, og allerede til sommeren skal merket åpne sitt aller første visningslokale utenfor Kinas grenser.

Det skjer i Klingenberggata ikke langt fra Slottet midt i Oslo, og deretter vil flere andre byer følge etter.

Den første modellen er som Sulland sier Voyah Free, og denne skal lanseres i Norge allerede i juni. Planen er at de første kundeleveringene skal gjennomføres allerede i slutten av året.

Videre skal Voyah vokse ut til flere andre europeiske land, oppdatere programvaren og knytte kundeforhold, samt å etablere noe Dongfeng selv kaller en «kinesisk teknologi»-merkelapp som skal gjøre sitt til at merket vokser videre i Europa.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter