- Annonse -
HjemElbilerHer er Maseratis nye SUV som også blir elbil

Her er Maseratis nye SUV som også blir elbil

Maserati Grecale kommer i tre utgaver fra start av, og skal etter hvert også dukke opp som en helelektrisk bil med versjonen Grecale Folgore.

Maserati sier selv at de har jaktet etter den riktige balanse mellom allsidighet, eleganse, ytelse og innovasjon når de har designet sin nye SUV-modell i Modena (er produsert i Cassino), og at den skal garanterer ting som ytelse, komfort og sikkerhet.

- Annonse -

Og ja, selvsagt med terreng-egenskaper og kompromissløs kjøreglede.

På toppen av det hele garderer de seg også når det kommer til drivverk.

Maserati Grecale blir tilgjengelig med kun en bensinmotor, selvsagt en V6, som hybrid og rundt ett år fram i tid også som en ren elbil. Det ser nok nordmenn fram til.

Det italienske merket kjører på med flere utgaver ved lanseringen, og lokker med tre forskjellige alternativer av den nye SUV-modellen.

- Annonse -

Maserati Grecale GT er innstegsmodellen, og denne er drevet av en 4-sylindret mildhybrid-motor med 300 hestekrefter.

Videre finner vi Grecale Modena som har en 4-sylindret mildhybrid-motor med 330 hk, og sjefen i familien heter Grecale Trofeo som er utstyrt med en 3-liters V6-motor med hele 530 hk. Denne motoren er basert på Nettuno-motoren som vi finner i selveste Maserati MC20.

Til slutt har også Maserati klar en spesialutgave laget til lanseringen, den eksklusive PrimaSerie Launch Edition.

Og helt til slutt vil det altså dukke opp en versjon kalt Grecale Folgore, og den siste benevnelsen betyr at dette er en ren elbilutgave. Denne skal være klar om ett års tid.

- Annonse -

Den nye SUV-modellen er i GT-drakten 4,85 meter lang, 2,16 meter bred (inkludert sidespeil) og 1,67 meter høy, og har en akselavstand på ganske så imponerende 2,90 meter. Det bør betyd en ganske så romslig innside.

I vanlig Maserati-ånd er det brukt litt mer eksklusive materialer som karbon, tre og selvsagt lær, og ånden til merket kommer også til syne i akselerasjonen.

Maserati opplyser at en Grecale Trofeo gjør unna 0-100 km/t på 3,8 sekunder, mens toppfarten er satt til 285 km/t.

Rent designmessig har Grecale hentet inspirasjon fra superbilen MC20, og har en lav front med en framtredende grill, en flytende kroppsprofil og boomerang-baklykter inspirert av Giugiaro 3200 GT.

Også på innsiden finner vi Maserati-tradisjon. For urskiven er på plass, men denne gang i digital drakt.

Maserati, eid av den store Stellantis-gruppen, har selvsagt puttet inn en masse ny teknologi, og Grecale byr på ting som stemmestyring og en 12,3-tommers berøringsskjerm sentralt plassert i konsollen. Det hele styres av Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimedia-systemet.

For de som mot formodning ønsker å drukne V6-brølet kan også gjøre dette, for Maserati har dyttet inn et 3D-lydsystem som inkluderer 14 høyttalere. Det er også mulig å få bilen med hele 21 høyttalere, noe som bør holde for de aller fleste.

Om Grecale slektes på MC20 trenger man heller ikke å bekymre seg over kjøreegenskapene, som blir ivertatt av systemet kalt Maserati Vehicle Dynamic Control Module (VDCM).

SUV-modellen byr da også på fem kjøremoduser ‒ Comfort, GT, Sport, Corsa (kun for Trofeo) og Off-Road.

Maserati sier ikke noe om når Grecale er på plass ute hos forhandlerne, men ettersom den nå har gjort unna verdenspremieren bør den nye SUV-modellen være på plass i ganske nær framtid.

Inntil da kan vi sjekke ut en del bilder av den nye modellen i Maserati-familien som består av bilene Quattroporte, Ghibli, Levante og den potente MC20.

Og det aller nyeste medlemmet, Maserati Grecale:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her