Dette er tidspunktet du bør lade på

Det har blitt dyrt å lade opp elbilen, og da er det greit å ta med seg tipsene som kan senke kostanden.


De som trodde de kunne slippe unna skyhøye drivstoffutgifter ved å bytte ut sin eksosbil med en elbil, har fått seg en overraskelse. Spesielt de som lader hjemme og bor i Sør-Norge.

For det er ikke bare bensin- og dieselprisene som nå flår bankkontoen, men ekstreme elpriser sørger også for at hundrelappene fyker av gårde når batteriet fylles.

Det er dårlig nytt for svært mange, for en tidligere NAF-undersøkelse har vist at 8 av 10 elbilister faktisk lader hjemme. Og med strømprisene vi har nå, dobles regningen.

‒ De fleste av oss har en spotprisavtale på strømmen hjemme, og da svinger prisen gjennom døgnet. Så det viktigste sparetipset er å lade bilen når strømmen er billigst, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Som har en god nyhet til hjemmeladerne:

‒ Med noen enkle grep kan du spare inn noen kroner på strømregningen.

Utgangspunktet er enkelt. Det er om natten strømmen er billigst, så det generelle rådet er å lade elbilen mellom klokken 22 på kvelden og 06 om morgenen.

‒ Har du en nyere bil kan du styre ladingen ved å sette tidsintervallet der bilen skal lade, påpeker Sødal.

‒ Mange har også en app enten knyttet til bilen eller strømselskapet der en kan styre ladetiden.

Noen strømselskaper tilbyr også smart lading, noe som betyr at systemet selv finner ut de beste tidspunktene for ladingen. Dette fungerer slik at ladingen kobles ut når det blir strømtopper.

Det finnes også smarte ladebokser som gjør akkurat dette.

‒ Ikke alle eier de nyeste elbilene, har smartlading fra strømleverandøren sin eller har en såkalt smart ladeboks hjemme, sier Sødal-

‒ Da går det an å gjøre det på gamlemåten, nemlig å sette bilen på lading rundt klokka ti om kvelden.

Han understreker at det i så fall er viktig å ha et sikkert ladepunkt når elbilen lader mens familien sover.

‒ Derfor er det eneste riktige å lade bilen på en forskriftsmessig installert ladestasjon.

Et annet tips er å lade kommunalt.

Her varierer det imidlertid mye hvordan kommunene tar betalt. Noen tar betalt for ladingen, andre tar betalt for lading og parkering, mens atter andre tar betalt kun for parkeringen.

‒ De kommunale ladeplassene er rimelige i pris, og med god laderabatt kan det bli billigere å lade der enn hjemme sånn som strømprisene er nå, tipser Sødal.

Det er også verd å merke seg at mange bilmerker selger nye elbiler med veldig gode rabatter på lynladingen, og NAF sier at det kan være verd å utnytte disse.

Det er ikke uvanlig at man betaler ned mod 1,70 kroner per kilowattime på ladeplassen med en slik avtale.

‒ Selv om en slik avtale gjør det billigere å lade på hurtiglading enn hjemme, er det et par minuser ved det også, understreker Sødal.

‒ Du skal reise til der du finner ladeoperatøren som gir rabatten. Det kan være et stykke. Og i tillegg er mye hurtiglading dårlig nytt for batteriet i elbilen din. Hurtiglading sliter mer på batteriet enn det gjør om du lader hjemme, påpeker han.

Det finnes også ladeavtaler for hurtiglading gjennom NAF og andre som kan være et godt alternativ, men også det kan ha sine konsekvenser.

‒ Det kan fort bli kø på ladestasjonen hvis mange velger å lade ute i stedet for hjemme. De færreste lader da med varmt batteri, som betyr at ladingen går sakte. Dra gjerne ut og lad til andre tider enn i rushtiden, for å ikke skape mer kø, sier Sødal.

Slik lader elbilfolket, ifølge en undersøkelse i regi av NAF.

Hvordan lader du som oftest elbilen din?

Hjemme, fra vanlig stikkontakt16 %
Hjemme, fra ladeboks65 %
Teslas ladere2 %
Hurtigladere, alle typer5 %
Kommunalt ladepunkt2 %
Privat betalt parkering med lading2 %
På jobben8 %

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker