Første helelektriske Maserati klar i 2023

Det mest luksuriøse merket i Stellantis-gruppen skal bli helelektriske, og det betyr modeller som er kalt Folgore.


Senvinteren, men det bilmessige høydepunktet Genève Motor Show i mars, har ikke vært en enkel periode for Maserati de siste årene.

For det ærverdige italienske merket har slitt tungt med salget og dermed også økonomien, og det har ikke vært noe moro å presentere årsresultatet. Men det er nå er glemt.

Maserati har nemlig annonsert fjorårsresultatet, og det viser en global markedsvekts på 2,4 prosent. Det kan de først og fremst takke Nord-Amerika og Kina for, som hadde en vekst på henholdsvis 2,9 og 2,7 prosent i 2021.

Det rene bilsalget økte med flotte 41 prosent målt mot året før, og merket leverte ut 24.269 biler til kundene.

Et økende salg betyr også større inntekter, og Maserati rapporterer at marginen for justerte driftsinntekter (AOI) var på 5,1 prosent og nettoinntektene endte på 2.021 millioner euro. Rundt 20 milliarder kroner, altså.

Det betyr en god start på et viktig år.

For Maserati skal nå satse på elbiler, og det betyr en helt ny elbil-serie som er kalt Maserati Folgore. Det siste navnet er italiensk og betyr lyn.

Det første tilskuddet i den nye lyn-serien blir Maserati Folgore GranTurismo, og skal komme til neste år. Den nye GranTurismo skal utstyres med teknologi fra formel E, og skal få «superb ytelse, komfort og eleganse», ifølge merket selv.

Til neste år skal det også komme en ny SUV-modell, nemlig Grecale. Den skal vises fram i løpet av denne måneden, og blir selvsagt også tilgjengelig som en ren elbil.

Slik ser den nye SUV-modellen ut, og her er den avbildet under en iskald test i Nord-Sverige. For de er opptatt av at bilen også skal fungere perfekt midtvinters i Lappland.

Innen 2025 skal alle modellene være tilgjengelig som elbil, noe som inkluderer superbilen MC20, den nye Quattroporte (sportssedan) og en helt ny Levante (SUV).

Maserati følger deretter den nye elektriske strategien til Stellantis som heter «Dare Forward 2030», noe som betyr at det italienske merket blir 100 prosent elektrisk innen 2030. Alle elbilene skal for øvrig produseres hjemme i Italia.

Den lynende satstingen starter altså med Maserati Folgore GranTurismo, og skal vi dømme ut etter bildet under ser det jo framtiden ganske så lovende ut.

Eller skal vi si lynende lys?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter