Denne gikk for langt over millionen

Så hva skal du ha for denne knøttlille 3-hjulingen? Tja, høres 1,3 millioner greit ut?


En ting mange lurer på er følgende: Hva er verdens dyreste bil?

Det er ikke et klart svar på dette, for mange bilgærne milliardærer liker rett og slett ikke rampelyset. Så for alt vi vet kan det være solgt biler for helt absurde summer, men da i privat regi.

Men vi vet hvilken bil som er verdens dyreste solgt gjennom en offentlig auksjon.

Og tittelen «verdens dyreste bil» tilhører en 1962-modell Ferrari 250 GTO.

Denne ble solgt av auksjonsfirmaet RM Sotheby’s under Pebble Beach Concours d’Elegance i California i 2018, og der var det åpenbart mange pengesterke bilentusiaster. For hammeren falt ikke før et bud på 48,4 millioner dollar var gitt, noe som den gang var rundt 400 millioner kroner.

Eieren som solgte bilen hadde for øvrig betalt rundt 40 millioner for bilen 18 år tidligere, så profitten lå på rundt generøse 350 millioner kroner. Han angret neppe på den investeringen!

Det er også en 1962-modell Ferrari 250 GTO som er den nest dyreste, og denne gikk for 38,1 millioner dollar i 2014.

Den dyreste nybilen er Bugatti La Voiture Noire, som er en moderne tolkning av det som er verdens mest verdifulle bil. Jepp, det skal ikke være enkelt.

Verdens mest verdifulle bil er en Bugatti Type 57 SC Atlantic, og ingen vet om denne bilen faktisk eksiterer.

Ettore Bugatti lagde fire spesialutgaver av Type 57 før 2. verdenskrig brøt ut, og tre av disse solgte han videre. Alle er godt bevart den dag i dag.

Den fjerde døpt «La Voiture Noire», den sorte bilen, beholdt han selv. Men i kaoset som fulgte under 2. verdenskrig forsvant alle spor etter bilen, og den dag i dag jakter fortsatt bilfolket på denne juvelen. Verdien? Vel, 1 milliard kroner har vært nevnt.

Den nye La Voiture Noire er basert på Chiron-modellen, og kunden som har bestilt den nye svarte utgaven har cashet ut 11 millioner euro ‒ før skatt og avgifter. I dagens valutakurs betyr det 108 millioner kroner. Det er verdens dyreste nybil.

Og det finnes åpenbart ingen grenser for hvilke typer biler samlere og entusiaster er villig til å blø skikkelig for, for det er en Peel P50 et godt eksempel på.

Mer eksakt denne:

Peel P50 er en mikrobil bygd fra 1962 til 1965, og i 2010 ble den rett og slett kåret til verdens minste produksjonsbil av Guinness’ rekordbok.

Samme år ble det startet opp en ny produksjon av P50, og den produseres fortsatt ‒ og er til og med mulig å få tak i som elbil.

Car & Classic, Europas største nettsted for klassiske og nisjebiler, har også en egen auksjonsside, og tidligere denne uken kunne de tilby et ganske så unikt eksemplar av den originale P50. Dette var nemlig en bil som ble brukt i et ganske så vilt promo-stunt.

For å skape blest rundt den rare skapningen sendte Peel denne bilen, muligens det første eksemplaret Peel lagde, opp Blackpool Tower. Dette var den høyeste menneskeskapte bygningen i det britiske imperiet, og var inspirert av selveste Eiffeltårnet.

Denne lille P50 ville altså opp alle de 158 meterne. Vi tipper den slet litt.

For bilen, som riktignok kun veier 59 kilo, har en toppfart på lite imponerende 61 km/t, men plusset i disse drivstoffpris-tidene er forbruket ‒ kun 0,24 liter på mila.

Men det hjelper kanskje ikke så mye når vi ser på innkjøpsprisen av selve bilen.

For da støvet la seg over tastaturene lød vinnerbudet på solide 111.000 pund, noe som betyr rundt 1,3 millioner kroner.

Men utrolig nok skal ikke dette være rekord for Peel P50 som ble laget i 46 eksemplarer. Det skal visstnok blitt solgt en i 2016 hvor vinnerbudet lød på 176.000 dollar, noe som i dagens valuta betyr 1,58 millioner kroner.

Men ikke alle klassiske 3-hjulinger er svindyre.

Car & Classic auksjonerte også bort en Reliant Supervan 3, og denne gikk for 6.100 pund ‒ 71.800 kroner. Men den kan iallfall skryte på seg en dobbelt så høy toppfart, og det er jo noe.

Her er flere bilder av den knøttlille, og svindyre, Peel P50.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter