- Annonse -
HjemElbilerFortsatt lunken interesse for brukte elbiler

Fortsatt lunken interesse for brukte elbiler

Det selges fortsatt flere nye elbiler enn brukte elbiler hver måned, og en av forklaringen kan være at eldre elbiler mangler rekkevidde.

NAF har sett på brukbilsalget, og selv om elbilene faktisk har startet å tette gapet til de andre biltypene er de milevis unna tendensene i nybilmarkedet.

- Annonse -

Der handler det meste som kjent om elbiler, og ifølge februar-statistikken til OFV hadde elbilene en markedsandel på hele 75 prosent. Måneden før var andelen over 83 prosent ‒ det er intet mindre enn verdensrekord.

Men.

Nybilsalget var i forrige på totalt 8.147 biler, mens det ble foretatt hele 37.464 eierskifter. Det betyr altså at det kjøpes langt flere bruktbiler enn nybiler i Norge.

Så skal man se på bilsalget i Norge, må man altså ta med bruktbilene. Alt annet blir som en viss eks-president ville sagt ‒ fake news.

- Annonse -

Over i bruktmarkedet foregår det alt annet enn en elbil-revolusjon, for der er ikke en gang hver femte bil som kjøpes en elbil.

NAF sier at det så langt i år er solgt 13.000 brukte elbiler, mens det på samme tid er registrert hele 17.000 nye elbiler. Det gir brukte elbiler en markedsandel på 14 prosent, mens altså rundt 8 av 10 nye biler så langt i år har vært helelektriske.

Pilene peker dog oppover for brukte elbiler, som for fem år siden hadde en markedsandel på kun 4 prosent.

‒ Det er ingen tvil om at elbiler får mer og mer plass i bruktmarkedet, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

- Annonse -

Ifølge tall fra OFV er i dag rundt tre av fire brukte biler som skifter eiere bensin eller diesel, men disse har nå en litt synkende trend.

‒ For fem år siden var 92 prosent av alle bruktbiler en vanlig bensin- eller dieselbil. Så langt i år andelen under 75 prosent. Hybrider og ladbare hybrider utgjør resten, forklarer Braadland.

Nå henger som kjent tilbud og etterspørsel sammen, og det var ikke før helt i slutten av 2018 at vi bikket totalt 200.000 registrerte elbiler her i Norge. Siden har salget eksplodert, og nå har vi bikket en halv million elbiler.

Så tilsiget av elbiler i bruktmarkedet har så langt ikke vært like stort som andre typer biler.

‒ Bruktmarkedet for elbil vokser hver dag, men fortsatt selges det flere nye elbiler hver måned enn det omsettes brukte elbiler, understreker Braadland.

Dieselbilene, politikerne nye hoggestabbe, er fortsatt den aller mest populære biltypen i Norge. For selv om nybilsalget har blitt ganske marginalt, 700 nye dieselbiler de to første månedene, ble det i samme periode omsatt hele 42.000 brukte dieselbiler.

En tidligere NAF-undersøkelse kan forklare noe av grunnen til at elbilene fortsatt henger etter i bruktmarkedet. Den viste nemlig at folk flest vil ha en elbil med en rekkevidde på 500 kilometer, noe jo eldre elbiler sliter med å innfri.

‒ Flere av de nye elbilene har en rekkevidde på rundt 500 kilometer, men en brukt elbil fra 2018 har typisk rundt 300 kilometer rekkevidde om sommeren. Enda kortere om vinteren, opplyser Braadland.

‒ Skal du ha en brukt elbil med 400-500 kilometer rekkevidde må du se etter en bil fra 2019 eller 2020. Unntaket er Tesla.

Norske styrende politikere stimulerer ikke akkurat markedet for brukte elbiler, for de har foreslått en ny omregistreringsavgift knyttet til disse.

‒ For å hjelpe bruktsalget av elbiler mener vi den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler må droppes, sier Braadland.

‒ Fortsatt er omregistreringsavgiften på elbiler ikke innført, men den ligger i løypa så fort EU godkjenner den. Aller helst burde denne avgiften vært fjernet for alle biler. Å ha avgifter på omsetning av brukte varer er veldig unorsk, men det har man altså på biler.

Ja, Braadland har utvilsomt et godt poeng der.

Men selv om bruktmarkedet rundt elbiler fortsatt er ganske lunkent, finnes det også unntak.

(Foto: Nybiltester)

Mange bilforhandlere klarer nemlig ikke å få tak i enkelte brukte elbiler fort nok, og for eksempel en brukt Volkswagen ID.4 (bildet over) går unna i rekordfart.

Noen nye brukte elbiler er faktisk så ettertraktede at de selges for priser som er høyere enn nybilprisen.

Hovedgrunnen til dette er en akutt mangel på nye elbiler grunnet ettervirkninger av koronapandemien og en stadig økende etterspørsel i utlandet, og ikke minst en mangel på viktige deler og materialer som lammer store deler av bilproduksjonen.

Økende ventetider på nye elbiler stimulerer dermed markedet for nye brukte elbiler, for det er ikke slik at bilkjøperne ikke vil ha brukte elbiler.

Så ja, vi kan nok konkludere med at det er tilbudet som foreløpig demper etterspørselen rundt elbiler på bruktbilmarkedet.

Slik har utviklingen i bruktbilmarkedet vært siden 2017:

(Ill.: NAF)

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her