Karma har pensjonert sin første modell kalt Revero, og er i
gang med produksjonen av søstermodellen Revero GT. Denne ser ved første øyekast ut som den tidligere Revero,
men under skallet er den helt klart ny.
produsentene byr normalt på en elektrisk rekkevidde rundt 50 kilometer, og noe
strekker seg også opp mot 60 kilometer. Dette er ingenting i forhold til Revero GT. Ifølge den amerikanske miljøetaten EPA kan denne rulle 61 miles på ren elektrisk kraft, altså 98,1 kilometer. Dette er ny rekord for vanlige serieproduserte biler, men
den blir ikke dronning så veldig lenge.
første modellen blir en ladbar hybrid. Polestar 1 har et batteri på 34 kWh, og de
påberoper seg en elektrisk rekkevidde på hele 150 kilometer. Den vil altså i prinsippet fungere som en elbil under
hverdagskjøring, dog uten at den får ta del i incentivene som elbilene har. Ja,
livet er urettferdig! Polestar 1 skal kun lages i et begrenset antall, før de
retter blikket mot elbilen Polestar 2 som kommer neste år. Men før svenskene slipper løs sin Polestar 1 er det altså
Revero GT som er rekkeviddedronningen blant de ladbare hybridene. Nå er ikke den totale rekkevidden til Revero GT like imponerende.
Ifølge EPA er den på 531 kilometer, mens en ladbar hybrid som for eksempel Volvo
S60 PHEV har en total rekkevidde på 836 kilometer. Denne har dog kun en
elektrisk rekkevidde på 35,4 kilometer. Revero GT er en luksuriøs sportsbil med 535 hestekrefter, og
den klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Også dette får oss til å tenke på
Polestar 1, som byr på 600 hk og et dreiemoment på hele 1.000 Nm.
- Lambo bak ny banebrytende elbil-teknologi
- Maken til klassisk Camaro har du neppe sett
- En elektrisk Mustang