Satte ny hybridrekord

Karma Revero GT har fått bekreftet elektrisk rekkevidde i USA, og den er det dobbelte av hva de fleste ladbare hybridene nå byr på.


Karma har pensjonert sin første modell kalt Revero, og er i
gang med produksjonen av søstermodellen Revero GT.

Denne ser ved første øyekast ut som den tidligere Revero,
men under skallet er den helt klart ny.

-->
Blant annet har de nå satt inn en motor som vi kjenner fra BMW i8, en 3-sylindret 1.5-liters turbo, samt et nytt hybridsystem med et batteri på 28 kWh mot 21,4 kWh som den forrige hadde.

Dette gjør utslag i den elektriske rekkevidden.

Nye ladbare hybrider som nå rulles ut fra de store
produsentene byr normalt på en elektrisk rekkevidde rundt 50 kilometer, og noe
strekker seg også opp mot 60 kilometer.

Dette er ingenting i forhold til Revero GT.

Ifølge den amerikanske miljøetaten EPA kan denne rulle 61 miles på ren elektrisk kraft, altså 98,1 kilometer.

Dette er ny rekord for vanlige serieproduserte biler, men
den blir ikke dronning så veldig lenge.

Svenske Polestar skal etter hvert kun lage elbiler, men den
første modellen blir en ladbar hybrid. Polestar 1 har et batteri på 34 kWh, og de
påberoper seg en elektrisk rekkevidde på hele 150 kilometer.

Den vil altså i prinsippet fungere som en elbil under
hverdagskjøring, dog uten at den får ta del i incentivene som elbilene har. Ja,
livet er urettferdig!

Polestar 1 skal kun lages i et begrenset antall, før de
retter blikket mot elbilen Polestar 2 som kommer neste år.

Men før svenskene slipper løs sin Polestar 1 er det altså
Revero GT som er rekkeviddedronningen blant de ladbare hybridene.

Nå er ikke den totale rekkevidden til Revero GT like imponerende.
Ifølge EPA er den på 531 kilometer, mens en ladbar hybrid som for eksempel Volvo
S60 PHEV har en total rekkevidde på 836 kilometer. Denne har dog kun en
elektrisk rekkevidde på 35,4 kilometer.

Revero GT er en luksuriøs sportsbil med 535 hestekrefter, og
den klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Også dette får oss til å tenke på
Polestar 1, som byr på 600 hk og et dreiemoment på hele 1.000 Nm.

Karma følger da også Polestars oppskrift, og den neste modellen for den amerikanske produsenten skal etter planene være en ren elbil som blant annet skal konkurrere mot Polestar 2.

Men da blir det nok vanskeligere å bli rekkevidde-dronning.

Les også:

Les mer om:

Nyheter