Mye takket være Leon har Seat nå blitt et stort og viktig merke, og bare i fjor solgte de 570.000 biler. Til sammenligning leverte Tesla ut 367.000 biler i 2019.
‒ Dette er modellen som satte Seat på kartet, takket være designet, teknologien og kvaliteten, sier Isidre Lopez, ansvarlig for den historiske bilsamlingen hos Seat.
-->
Leon ble lansert i 1999, og er som Lopez sier nå en viktig modell som Seat har solgt mer enn 2,2 millioner eksemplarer.
Men er det noen som fortsatt husker den første versjonen? Det går nå så voldsomt unna i bilindustrien at en bil som kom i det forrige årtusenet nærmest er glemt, og en modell som hører hjemme der er Seat Leon.
Normalt kommer modeller i nye generasjoner når den nærmer seg 10 år, men Seat fornyet sin første versjon av Leon allerede etter seks år. Ja, de hadde dårlig tid.
2. generasjonen fikk leve til 2012, men da var også denne blitt for gammel og Seat introdusert det tredje evolusjonsstadiet til den kompakte modellen.
Men i januar i år kunne Seat vise fram det neste steget for Leon, en ny og moderne generasjon som de satser så hardt på at de totalt har brukt 10 milliarder kroner for å oppgradere produksjonslokaler og utvikle selve bilen.
4. generasjon er satt sammen på MQB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og byr på det meste av teknologi som dyrere biler fra Volkswagen og Audi også har.
Og nettopp det er bakgrunnen for suksessen til Seat Leon.
Allerede den første versjonen hadde komponenter som den gang var i dyrere biler som Volkswagen Golf og Audi A3, så du får mye valuta for pengene med en Leon.
‒ Den var også en trendsetter med et design med mye personlighet, sier Lopez.
Den første generasjonen bød på ting som selv en A3 kunne vært stolt av, som firehjulstrekk, en 6-trinns girkasse og hele 180 hestekrefter under panseret.
2. generasjon kom i 2005, og selv om det selvsagt lignet designmessig på den første Leon-modellen var det spesielt en stor endring som skilte de to fra hverandre ‒ dørhåndtaket til bakdørene.
Disse var løftet opp bak vinduet, og resultatet var at den kunne minne om en 3-dørs bil.
3. generasjon fikk også sin store signatur, nemlig LED-lys. Dette var den aller første modellen i dette segmentet som kom med slike lykter, og andre nyheter var at den også for første gang kom som stasjonsvogn som dermed utvidet kundegruppen betraktelig.
4. generasjon er altså laget på MQB-plattformen, og deler denne med moderne biler som de helt utgavene av Volkswagen Golf, Audi A3 og Skoda Octavia som alle er lansert i år.
Her er bildene av alle fire generasjoner, og som du kan se har den forandret seg ganske så mye i løpet av 21 år.
Les også: