Svenske Northvolt signerte mega-kontrakt med BMW

Northvolt, som snart er på plass i Norge, skal levere batterier til en verdi av 20 milliarder kroner til elbil-satsende BMW.


Mens vi i Norge krangler om hva vi faktisk skal gjøre når oljen tar slutt, er de langt mer beslutningsdyktig og fremoverlent i Sverige.

Industrilandet med selskaper som Volvo, Saab, Ikea, H&M, Electrolux, Ericsson og Spotify er på vei til å føde en ny kjempe, nemlig Northvolt.

For selv om Norge er elbilnasjonen nummer én i Europa var det svenskene som utnyttet viktigheten av grønne batterier, og i 2016 startet Northvolt på sitt store prosjekt om å bli en gigant i elbil-industrien.

Dette resulterte ganske raskt i en idé om en «giga-fabrikk» oppe i Nord-Sverige, og de fikk både myndigheter og store støttespillere med på laget.

Inn kom blant annet verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen, samt den andre store tyske produsenten, BMW-gruppen.

Begge disse skal satse tungt på elbiler, og de vet selvsagt bedre enn de fleste at dagens elbiler faktisk ikke er så miljøvennlig som de høres ut som. Det forsvinner nemlig en masse skadelige stoffer ut i lufta i forbindelse med produksjonen av elbil-batterier, så for å dempe karbonavtrykket til lokale nullutslippsbiler trenger de bærekraftige løsninger.

Det vil si grønne batterier.

Og derfor heller de milliarder av kroner inn i Northvolt.

Hydro har også sett potensialet til svenskene, og investerte i selskapet i 2019. Nå skal aluminiumsselskapet og Northvolt ta samarbeidet et hakk videre.

Sammen har de to etablert Hydro Volt, som skal bli en norsk resirkuleringssentral for elbilbatteri som skal ligge i Østfold noen mil unna svenskegrensa.

De skal bygge et nytt anlegg i Fredrikstad som skal stå ferdig neste år, og dette skal sørge for at materialer i bilbatteriene blir gjenbrukt.

Ja, altså bærekraftige løsninger rundt elbil-batteriene, og det trengs.

BMW viste tidligere denne uka fram den neste elbilen etter i3, nemlig SUV-modellen iX3.

Dette er startskuddet på en enorm elbil-satsing fra den tyske gruppen, som skal ha 25 elektrifiserte modeller klar i 2023. Mer enn halvparten av disse skal være rene elbiler, og dermed trenger BMW batterier ‒ en masse batterier.

De har allerede avtaler med batterileverandørene CATL og Samsung SDI, og begynte allerede i 2018 å samarbeide med Northvolt for å finne bærekraftige løsninger for batteriproduksjonen.

Og de er så fornøyde med at batteripakker nå skal produseres i den rene luften i Nord-Sverige at de klinker til med en vanvittig bestilling.

‒ For å gi et effektivt bidrag til klimabeskyttelsen prøver vi å forbedre miljøbalansen rundt våre produkter, sier Oliver Zipse, styreleder i BMW AG.

‒ Dette gjelder alt fra ressurser til resirkulering, og særlig energiintensiv produksjon av høyspenningsbatterier for elektriske kjøretøy. Vi vil at alle som produserer våre 5. generasjons battericeller kun skal bruke grønn kraft.

Dette betyr altså et langt snillere karbonavtrykk for de nye elbilene, og oppe i Skellefteå jubler Northvolt. Litt for miljøets del, men kanskje aller mest for den nye kontrakten de har fått med BMW.

For når giga-fabrikken er oppe og går, fra 2024, skal Northvolt levere batterier til BMW til en verdi av 2 milliarder euro. Det er i skrivende stund 21,2 milliarder kroner.

En annen BMW-leverandør er altså kinesiske CATL, og det høres kanskje ikke så bærekraftig ut. Men CATL er faktisk i gang med å bygge en ny fabrikk i tyske Erfurt som skal mates med fornybar energi, og dermed dempe karbonavtrykket betraktelig.

Så BMW prøver virkelig å gjøre ting riktig nå.

Men hva så med Norge?

Jo, vi hintet kanskje litt flåsete at vi står med den berømte nisselua i hånda, men det er ikke helt riktig.

For Norge fører nå an i elektrifiseringen av skips- og ferjefarten, en stor og viktig global industri, i tillegg til at vei- og busstransporten skal bli grønnere.

Og det er flere batteri-miljøer her.

For eksempel driver Institutt for energiteknikk (IFE) på Kjeller ved Lillestrøm og utvikler neste generasjons batterier, og det er i tillegg på gang tre store batteriprosjekter rundt om i landet.

Innovasjon Norge ser at dette området åpner for nye muligheter, og avholdt nylig et webinar om batterier som trakk til seg en rekke store aktører. Dette inkluderte vår egen statsminister, Erna Solberg, visepresidenten i Europakommisjonen, Maros Sefcovic, og selvsagt representanter fra både Hydro og Northvolt.

Sistnevnte er altså på vei til å bli en skikkelig tungvekter i europeisk elbil-industri, og la oss håpe at også Norge kan være med på å gjøre batteriproduksjonen mer bærekraftig i årene som kommer.

Det betyr mye for miljøet, det kan hjelpe til med desentralisering, og hvem vet, kanskje det kan føre til milliard-kontrakter?

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter