Det heter seg at det som utvikles i motorsporten etter hvert
finner veien til personbilene, men er det riktig? Svaret er ja, spesielt når det kommer til rally.
Firehjulstrekk, turbo, direkte innsprøytning og mer kompakte motorer er fire
store eksempler på nettopp dette.
ikke bare på den ypperste WRC-klassen som kjører med biler som ikke kan
sammenlignes med de som kjører rundt på vanlige veier. Den store utviklingsmodellen for personbiler er de som hører
hjemme under for eksempel Rally2-reglementet, hvor det internasjonale
bilsportforbundet FIA sier at bilene må inneholde en viss mengde med originale
deler og bilene ikke kan koste over 200.000 euro. Skoda tilbyr slike rallybiler til private team, og dette er mer
eksakt Skoda Fabia Rally2 evo. Det er en slik bil Petter Solbergs sønn Oliver som representerer
Sverige kjører. Denne består totalt av rundt 3.000 komponenter, hvorav rundt
40 prosent kommer fra gateversjonen ‒ inkludert motorblokka. Så nesten halve
bilen er «original», og mye av det som ikke er det kommer senere til gateversjonen.
produksjonsmodell, og Skoda Motorsport har løftet 1.8-literen fra den kinesiske
Superb-utgaven og gjort den om til en 1.6-liters versjon med mer enn 280
hestekrefter og et dreiemoment på 425 Nm i en Fabia Rally2. Så her har de altså hentet en motor fra en gatebil og satt
den inn i en rallybil, men det igjen gjør sitt til at personbilene får langt
mer effektive motorer. Skodas ingeniører har for eksempel videreutviklet både
turboer, direkte innsprøytning og mer effektive motorer til rallybilene, og
dette har senere kommet til personbilene. De populære TSI-motorene til Skoda er
for eksempel et resultat av dette. Et annet godt eksempel er quattro som revolusjonerte rallysporten tidlig på 1980-tallet, og bilene utstyrt med firehjulstrekk var ustoppelige. Det tok ikke så veldig lang tid før fabrikantene også så potensialet for dette i personbiler, og i dag er firehjulstrekk helt vanlig i disse. Skoda har for eksempel solgt flere enn én million 4x4-biler
siden 1999.
fra en serieprodusert modell så betyr dette at dess bedre en original bil i utgangspunktet
er jo enklere blir det å utvikle en god rallybil. Så det er ikke rart at ingeniørene fra Skoda Motorsport jobber
tett med ingeniørene til Skodas personbiler, og her flyter informasjonen begge
veier. Dermed kan de sammen utvikle bedre biler, både til rallysporten og til de
vanlige gatene. Men selv om for eksempel Skoda Fabia Rally2 evo og Skoda
Fabia er ganske like søstre, er det selvsagt noen store forskjeller på de også. Rallybilene må ha veltebur og annen sikkerhet som bilene på vanlig veier ikke trenger, er stivere og instrumentpanelet som er basert på produksjonsmodellen har fokus på annen informasjon som er viktig når man kjører rally. Den elektriske kontrollenheten kalt ECU som kontrollerer elektroniske
sensorer og førerassistenter er også en helt annen, og inneholder også en
datalogger som ikke bare gir ingeniørene viktig informasjon ‒ dette åpner også
for at rallyføreren kan sjekke ting som sporvalg og girskifter og dermed dra
lærdom fra dette. Og siden vi nevnte gir, rallyversjonen av Fabia har en 5-trinns
sekvensiell girkasse som hjelper til at bilen klarer sprinten opp til 100 km/t på
3,6 sekunder. Det kan du selvsagt bare glemme i en vanlig Fabia, men den
slektes uansett ganske så mye på den langt villere rallysøsteren. Les også:
- Helsprekk for fjorårets folkemodell
- Formel 1-verdensmester testet nye Hilux
- Polestar 2 skal plugg-surfe