Det går ikke alltid så lynraskt med Alfa Romeo, iallfall
ikke når det kommer til utvikling. For bilene selv flytter på seg som bare det.
kjent som Quadrifoglio i Alfa-universet. Dette er flaggskipene, og for de tiden
har de to slike biler ‒ Giulia Quadrifoglio og Stelvio Quadrifoglio. Begge bilene er imponerende så det holder, og under panseret har bilprodusenten som også deltar i formel 1 satt en svært så potent 2.9-liters V6 bi-turbo som huser 510 hestekrefter og leverer 600 Nm allerede ved 2.500 r/min. Faktisk rører bilene så godt på seg at da Alfa introduserte sportsutgaven
av Stelvio i 2017 slo de like godt fast at dette var verdens raskeste SUV-modell. De hadde nemlig sluppet den løs på Nürburgring Nordschleife,
denne fryktede racerbanen på over 20 kilometer. Der hevdet Alfa at den hadde
gjort unna en runde på 7.51,7 minutter, som den gang var åtte sekunder raskere
enn den tidligere SUV-rekorden. Siden den gang har rekorden blitt slått flere ganger, og Stelvio
Quadrifoglio har også rukket å bli litt mer umoderne. Men nå tar Alfa Romeo grep, og kommer med Giulia og Stelvio Quadrifoglio MY2020 ‒ to oppgraderte versjoner som skal ta bilene inn i et nytt tiår.
eksosanlegg og enda mer karbonfiber, og for første gang får også en Quadrifoglio-utgave
21-tommers felger. Dette gjelder dog kun Stelvio Quadrifoglio. Alfa har også ryddet innvendig, noe som har resultert i
bedre sikt og flere lagringsrom. Og nå byr de også på Alcantara sportsseter som
standard, så du sitter garantert behagelig i en Quadrifoglio MY2020. Men de to viktigste nyhetene er et nytt infortainment og nye
førerassistenter. Den italienske produsenten har satt inn en 8,8-tommers sentral
berøringsskjerm, hvor det også er mulig å bla seg fram til noen
ytelsesinnstillinger som det er mulig å leke seg med. De har også oppdatert ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), hvor Bosch har hjulpet de til å komme med førerassistenter som skyver de to spreke bilene opp til nivå 2 på det selvkjørende skalaen. Dette er for tiden det høyeste tillatte nivået, så Alfa henger ikke etter noen når det kommer til dette.
blidsoneassistent, trafikkgjenkjenning og adaptiv cruisekontroll med kø-følger,
så de to modellene kan helt nå ta fatt på 2020-årene uten å føle seg
gammeldagse. Og det var kanskje på tide? Her er flere bilder: Les også:
- Denne elbilen kommer nå til Norge
- Lamborghini først med utvidet virkelighet
- Hyundai viser fram spreke i20 N