Først kom i30 N og i30 Fastback N, og nå er snart Hyundai klar med nok en litt mer sportslig versjon. Denne gangen handler det om i20, modellen som også er basis for Hyundais rally-biler.
Hyundai har tatt flere smarte grep de seneste årene, som blant annet å satse tidlig på elbiler og dermed få seg et lite forsprang på det feltet.
En annen ting er å satse på motorsport, og dermed også få en unik utviklingsplattform.
Denne satsingen startet med etableringen av Hyundai Motorsport på slutten av 2012, og avdelingen har blant annet ansvaret for utviklingen av biler til rally-VM hvor merket gjorde comeback i 2014.
Basismodellen Hyundai Sport brukte var i20, og det er fortsatt denne som gjelder når det bygger nye utgaver av rallybilene.
En annen direkte konsekvens av satsingen er at Hyundai nå har fått sin egen sportslige benevnelse som de kan bygge på, akkurat som BMW har M, Mercedes har AMG og Audi har RS.
Hyundais heter N, og den bokstaven har to betydninger. For det første står det for Namyang, Hyundais utviklingssenter, og for det andre står bokstaven for Nürburgring hvor det europeiske testsenteret til Hyundai ligger.
Og med litt fantasi er det også mulig å tolke bokstaven N som en sjikane på en racerbane.
Hyundai har kommet med tre N-modeller til nå, Veloster N., i30 N og i30 Fastback N. Og nå er det familieforøkelse på gang.
De har nemlig kommet så langt i utviklingen av i20 N at den har gjort unna vintertester i Nord-Sverige, hvor bilene får kjørt seg i temperaturer ned mot -30 grader.

Så seriøse har Hyundai vært at de like godt tok med seg sin stjerne fra rally-VM, Thierry Neuville, og de to racerbilene i20 WRC og RM19.
Den belgiske føreren testet både WRC-utgaven og touringutgaven på snøen, og selvsagt en prototype av den kommende i20 N.
Dermed kunne Neuville sammenlikne de tre modellene, og han var fornøyd med hvordan i20 N føltes.
‒ En veldig interessant bil, som er svært presis. Den er enkel å kontrollere. Turtallet i motoren er flott, og lyden er svært spennende. Jeg ser frem til å få denne inn i WRC, sier han.
Her tester Neuville alle de tre bilene, og fest sikkerhetsbeltet ‒ for her går det unna!
Hyundai har foreløpig vært sparsomme med informasjonen rundt i20 N, så hva spesifikasjonene blir vet vi ikke ennå.
Rallyversjonen i20 WRC byr på en 1.6-liters motor med hele 380 hk og et dreiemoment på 450 Nm, men så vill kommer ikke i20 N til å bli.
Men om den er bare litt i nærheten, kan det bli mye gøy for Neuville og de andre som ender opp bak rattet på en i20 N.
Les også:
- Mindre trafikk og færre dødsulykker
- Skygg unna, her kommer en formel 1-bil
- Prøvekjørt elbilen til Lexus