Nå har Porsche Macan passert den første millionen utgaver. (Fotos: Porsche)

Rundet en million Porsche Macan

På bare 12 har Porsche rundet en million Macaner, og på dette feltet banker SUV-modellen ikonet 911 langt ned i støvlene.


Tilbake i 1963 startet Porsche på ferden til det bilmerket de er i dag, for da viste de fram sin andre modell. Den som skulle erstatte 356, produsert fra 1948, het enkelt og greit 911, og skulle bli en ekte legende. 

Produksjonen av den nye sportsbilen startet i 1964, og det tok, for å si det forsiktig, litt tid på å nå den første millionen. Ja, den som kjent er den vanskeligste. 

-->
For det var først i 2017, 53 år senere, at Porsche kunne feire milepælen, og sjefen selv var selvsagt med på festen. 

Dette uttalte Wolfgang Porsche, lillebroren til Ferdinand (Butzi) Porsche, ja, han som designet 911-modellen, tilbake i mai 2017:

– For 54 år siden kunne jeg ta mine første turer over Grossglockner High Alpine Road med min far. Følelsen av å være i en 911 er like hyggelig nå som den var da. Det er fordi 911 har sørget for at kjerneverdiene til vårt merke er like visjonære i dag som de var i den første Porsche 356/1 fra 1948. 

Allerede i 2017 var Porsche fullt klar over at de måtte ha andre typer biler for å overleve, for allerede tilbake i 2002 reddet SUV-modellen Cayenne merket fra å gå konkurs. Denne ble fulgt opp av en lillesøster i 2013, en kalt Macan. 

Den skulle ikke overraskende bli en svært populær Porsche, og nå er den også tilgjengelig som en ren elbil her i Europa. 

I løpet av fjoråret ble det levert hele 82.795 slike biler, og nå har den altså bikket millionen. 

– Macan er uatskillelig knyttet til Leipzig, sier Gerd Rupp, styreleder for hos Porsche Leipzig.

– Modellen representerer vekst og endring som ingen andre. Den symboliserer både utvidelsen av stedet til en full fabrikk mellom 2011 og 2013 og starten på anleggets inntreden i tiden med elektromobilitet.

Da tyskerne bestemte seg for å sette sammen den kommende modellen i Leipzig tilbake i 2011 ble det satt i gang omfattende utvidelser, og totalt kom det til nye 1.500 stillinger for å ta unna jobben med den nye bilen. 

– Med Macan har Porsche utviklet seg de siste 12 årene til en av de viktigste økonomiske driverne og arbeidsgiverne i Sentral-Tyskland-regionen, sier Rupp. 

2. generasjon av Macan var på plass i fjor, og her lages det også en helelektrisk utgave for det europeiske markedet. Dermed produserer fabrikken biler med både forbrenning, hybrid og elektrisk drivverk. 

Den store milepælen sto en Macan 4 i frossen blå metallisk for, og denne har blant annet et to-tone skinninteriør i svart og kritt, adaptive sportsseter, et oppvarmet GT-sportsskinnratt, en head-up-skjerm med augmented reality-teknologi og et panoramakak. 

Takket være overboosten byr den på opptil 300 kW/408 hk, og klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder med en toppfart på 220 km/t. 

Dette er altså en elbil, og utstyrt med et batteri på 100 kWh åpner dette for en ganske solid rekkevidde på 612 kilometer. 

Det går også unna når den må lades, her er det en maks effekt på 270 kW og en oppgitt 10-80 prosent ladetid på 21 minutter. 

– Jeg synes Macan spennende på grunn av de sportslige funksjonene kombinert med dens hverdagslige brukbarhet, sier den 62 år gamle tyske gründeren som er bilens nye eier. 

Fordelen med å dukke opp i Leipzig for å hente sin nye bil er at man får muligheten til å teste en lignende bil ute på racerbanen, og det med en instruktør. 

– Å hente bilen fra fabrikken her i Leipzig, i tillegg til å oppleve banen med svingene basert på de fra andre berømte baner, er definitivt høydepunkter. I dag følte jeg virkelig lidenskapen til Porsche-merket på nært hold, sier den ferske eieren.

Porsche-anlegget i Leipzig startet produksjonen i 2002, ja, den gang med Cayenne-modellen, men setter nå sammen Panamera-modellen i tillegg til Macan. 

Og ja, nevnte vi at fabrikken også har sin egen terrengbane?

Les også:

Hva tenker du

Les også