Tilbake i 1963 startet Porsche på ferden til det bilmerket de er i dag, for da viste de fram sin andre modell. Den som skulle erstatte 356, produsert fra 1948, het enkelt og greit 911, og skulle bli en ekte legende.
Produksjonen av den nye sportsbilen startet i 1964, og det tok, for å si det forsiktig, litt tid på å nå den første millionen. Ja, den som kjent er den vanskeligste.
– Med Macan har Porsche utviklet seg de siste 12 årene til en av de viktigste økonomiske driverne og arbeidsgiverne i Sentral-Tyskland-regionen, sier Rupp.
2. generasjon av Macan var på plass i fjor, og her lages det også en helelektrisk utgave for det europeiske markedet. Dermed produserer fabrikken biler med både forbrenning, hybrid og elektrisk drivverk.
Den store milepælen sto en Macan 4 i frossen blå metallisk for, og denne har blant annet et to-tone skinninteriør i svart og kritt, adaptive sportsseter, et oppvarmet GT-sportsskinnratt, en head-up-skjerm med augmented reality-teknologi og et panoramakak.
– Jeg synes Macan spennende på grunn av de sportslige funksjonene kombinert med dens hverdagslige brukbarhet, sier den 62 år gamle tyske gründeren som er bilens nye eier.
Fordelen med å dukke opp i Leipzig for å hente sin nye bil er at man får muligheten til å teste en lignende bil ute på racerbanen, og det med en instruktør.
– Å hente bilen fra fabrikken her i Leipzig, i tillegg til å oppleve banen med svingene basert på de fra andre berømte baner, er definitivt høydepunkter. I dag følte jeg virkelig lidenskapen til Porsche-merket på nært hold, sier den ferske eieren.
Porsche-anlegget i Leipzig startet produksjonen i 2002, ja, den gang med Cayenne-modellen, men setter nå sammen Panamera-modellen i tillegg til Macan.
Og ja, nevnte vi at fabrikken også har sin egen terrengbane?
Les også:
- Nå skal Mercedes-bilene sende trafikkdata
- Solberg sjokkerte og tok Toyotas 100. VM-seier
- Exlantix ET/ES på plass i Norge