Rød strek hinter om en lynrask Golf


Kjører du en bil som har et ratt med et merke «klokka 12» bør du være lett på foten, for da går det mest sannsynlig unna. Slik som i den helt nye Volkswagen Golf GTI TCR.

Volkswagen har to små modeller som også er rene racingversjoner. Det er modellene Golf og Polo, og de variantene brukes på asfaltbaner og i rallyer. Disse bilene er spesialbygde for racing, og har benevnelsen TCR bak navnet.

Nå har den tyske produsenten løftet racingversjonen av Golf ut til gatene, og presenterer en verstingmodell av ikonet ‒ Golf GTI TCR.

Den med dette røde merket klokka 12 på rattet:

Bilen er ikke på noen måte en kopi av racingmodellen, men er likevel ganske så drøy. Det sørger en motor på 290 hestekrefter for, og toppfarten er på hele 264 km/t for versjonen uten sperre (250 km/t med).

Alle hestene er tilgjengelig når turtallet ligger mellom 5.000 og 6.800 omdreininger, mens dreiemomentet ligger på 370 Nm ved rundt 1.600 omdreininger.

En 7-trinns DSG-automatkasse sørger for at den også rører seg raskt opp i hastighet, og 0 til 100 km/t gjøres på 5,6 sekunder.

TCR-modellen er hakket over Golf GTI Performance (245 hk), men en ting røper at dette ikke er en bil designet eksklusivt for racerbanen ‒ nemlig Front Assist.

Et slikt hjelpemiddel fungerer dårlig om man ligger i rompa på bilen foran for å slip-streame, men er selvsagt gull verd når du er ute i trafikken.

Av annet utstyr som kommer som standard kan vi nevne Active Info Display og LED-frontlykter, en låsbar foraksel, perforerte bremseskiver, valg av kjøreprofil, sportsseter med mikrofiber- og stoffdesign, setebelter med rød kant og et eksklusivt sportsratt med den røde streken.

Det er også enkelt å se at dette er noe spesielt fra utsiden.

Bilen har generelt et hissigere uttrykk, det er mulig å spotte de store bremseskivene, og den har blant annet fått en front med en ny og skarpere spoiler, sideskjørt, svarte sidespeil, TCR takspoiler og en diffuser mellom de to eksosstussene.

Som standard kommer GTI TCR som 18-tommers felger, men Volkswagen tilbyr også to forskjellige pakker som inkluderer 19-tommers felger og oppgraderingen til 264 km/t, så da slipper du å irritere deg over sperren når du lufter den på en bane.

Allerede i fjor ble konseptmodellen vist fram, og den salgsklare bilen er ganske så lik. Prisen er satt til rundt 380.000 kroner i Tyskland, mens de to pakkene koster henholdsvis rundt 20.000 og 30.000 kroner.

Du trenger heller ikke å se rattet for å vite at du er på tur inn en spesiell versjon, det skjønner du så fort du er på vei inn i bilen. For TCR-logoen vises nemlig på veien under døra, før du får den endelige bekreftelsen når du sitter bak rattet og ser den røde streken lyse mot deg.

Da bør du være lett på høyrefoten.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter