Annonse
Hjem Elbiler Her testes Volkswagens nye elbil

Her testes Volkswagens nye elbil

Volkswagen har nå begynt på de avsluttende testene for den aller første elbilen i ID.-serien, og de er godt i rute. Se video.

Det er generelt knyttet stor interesse rundt nye elbiler, spesielt her hjemme. Men det er en modell som stikker seg spesielt ut, og det er ikke så rart.

For Volkswagen tenker ikke størst er best når de skal utfordre andre elbil-produsenter, men kjører på med en folkebil-variant allerede fra start av. Altså et elektrisk motstykke til folkebilen Golf, og det inkluderer også en pris som skal passe for de fleste.

Første gang Volkswagen presenterte ID. var under Paris Motor Show i 2016, og hadde da punktum mellom bokstavene (I.D.). Den gang lovet de en rekkevidde opp mot 600 kilometer og mye selvkjørende utstyr, og ikke minst satte de allerede da en tidsfrist. Den lød på 2020, og de opplyste i tillegg at modellen var ment som en elektrisk parallell til Golfen. Altså rundt samme størrelse.

Saken fortsetter under Annonsen

Tyskerne har stort sett holdt det de lovet, og produksjonen skal starte en gang sent neste år. De første bilene skal deretter leveres i begynnelsen av 2020, akkurat som de sa for drøyt to år siden.

At de virker veldig i rute viser testene de nå kjører i Sør-Afrika.

Nærmere et dusin biler fra Volkswagen er på plass der, og det testes både kjøreegenskaper på landeveien, luftavkjøling og hvordan bilene oppfører seg i mye trafikk i Cape Town. Og av den lille armadaen helt sør i Afrika utgjør altså to av bilene den første ID.-modellen som kommer for salg.

Og den elektriske folkebilvarianten er altså godt i rute, og alt tyder på at produksjonen faktisk vil starte opp etter planen i november neste år.

En i Volkswagens kommunikasjonsteam avslører at under kjøringen i Sør-Afrika har en av testbilene, og vi snakker altså om en tidlig prototype her, mindre enn 50 prosent gjenstående batterikapasitet, men at rekkevidden likevel viser over 200 kilometer. Det betyr altså et godt stykke opp på 400 kilometers-skalaen.

De beskriver også at under testingen av de kamuflerte bilene dekker de til instrumentpanelet når de må stoppe, for de vil nemlig ikke avsløre hvordan dashbordet ser ut.

Men det vi vet er at den kommer både med head-up-display og en stor monitor i midten som skal kontrollere det meste, som jo de fleste nye elbilene også har.

Det er foreløpig ingen tall som er helt konkret bekreftet, selv ikke navnet på den kompakte modellen. De fleste tror dog den kommer til å hete Neo.

Rekkevidden skal ifølge ubekreftet opplysninger ligge en plass mellom 330 og 550 kilometer avhengig av hvilken batteripakken den er utstyrt med, mens det er bekreftet at dreiemomentet alltid vil ligge over 300 Nm. Det vi si at det er mye kraft tilgjengelig.

Prisen er tidligere oppgitt til å ligge på Golf-nivået, som jo kan bety litt av hvert. Men om vi tar høyde for dagens avgiftsfritak på elbiler kan den ende opp med en pris i underkant av 250.000 kroner.

Den kompakte elbilen blir den første som lages på den helt nye elektriske plattformen MEB. Det er via denne at Volkswagen skal rulle ut nye helelektriske modeller med ny teknologi som inkluderer førerassistenter som gjør bilene mer automatiske og skybaserte nettjenester som åpner for nye tjenester, og produsenten har allerede bekreftet tre andre ID.-modeller i familien ‒ en SUV-modell, en minibuss og et flaggskip som per i dag er kjent som ID. Vizzion.

Volkswagen-konsernet har som mål å bygge 15 millioner elbiler i «den første bølgen», og at investeringene rundt elbilene vil passere 100 milliarder kroner.

Og de har altså innledet de avsluttende veitestene. Se og hør Volkswagen-folk prate om dette i denne videoen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker