Man kan selvsagt diskutere til man blir blå i ansiktet om hvem som er den beste, noe den evigvarende debatten rundt Cristiano Ronaldo og Lionel Messi viser. Da er det enklere å bruke statistikk. Over i roadracing-VM er det kun en fører som har tatt de fire GP-titlene som har vært mulig å vinne, og det er det italienske ikonet Valentino Rossi. Han har blitt verdensmester i 125-klassen, 250-klassen, 500-klassen og motoGP-klassen. Den bragden vil han for all tid bli alene om, for 500-klassen ble til motoGP-klassen i 2002. Rossi ble likegodt den siste verdensmesteren i 500-klassen ‒ og den første i motoGP. I tillegg til å kjøre selv har også Rossi et slags akademi hvor han lærer opp unge italienske førere, slik at også de en dag kan bli verdensmester på to hjul. Men selv en fører som Rossi når til slutt et punkt der nok er nok, og det skjedde våren 2021. Men den ni ganger verdensmesteren på to hjul var langt fra ferdig med motorsporten. Rossi har tidligere gjennomført tester i Formel 1 for både Ferrari og Mercedes og deltatt på rally-VM, og tok i år fatt på et nytt eventyr på fire hjul gjennom serien GT World Challenge Europe. Der har han kjørt for laget Team WRT, og de bytter nå biler og dermed blir Rossi BMW M-fører. Dessverre er det ingen norske BMW M-førere, og det nærmeste vi kommer er finske Jesse Krohn og svenske Erik Johansson. Rossi skal også neste år kjøre i GT World Challenge Europe, men i tillegg skal han delta på langdistanseløpet på Bathurst sammen med belgiske Maxime Martin og brasilianske Augusto Farfus. ‒ Valentino Rossi trenger ingen introduksjon. Som en av tidenes mest suksessrike motorsykkelførere har han skrevet historie. Hans suksesser på racerbanen og hans personlighet har med rette gjort ham til en levende legende, sier Andreas Roos, leder for BMW M Motorsport.

