Fiat tar steget inn i en annen verden

Som første store bilmerke har Fiat laget seg en ekte forhandler i en ganske uekte verden ‒ i et metavers. Dette er framtidens bilforhandler.


Et metavers er en virtuell verden, eller univers om du vil, hvor for eksempel digitale figurer (avatarer) kan møtes og være interaktive.

Et slikt metavers baserer seg normalt på bruk av både virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR), og har kommet for fullt nå som datakraften er i ferd med å viske ut grensene mellom den virtuelle og virkelige verden.

Og jo mer populært det blir, jo større er sjansene for at også de kommersielle interessene inntar det virtuelle rommet. Som Fiat, som nå lager seg en ekte forhandler i en uekte verden.

De har nå lansert Fiat Metaverse Store i Italia, og her kan kundene sjekke ut bilene, konfigurere disse slik de vil og til og med fullføre sitt neste bilkjøp.

Sammen med selskapene Touchcast og Microsoft har de gjenskapt følelsen av et ekte utstillingslokale, og første bil som stilles ut er det lille flaggskipet 500 La Prima by Bocelli. Men hele 500-serien er på vei, så det blir fort trangt der. Heldigvis er den virtuelle verden endeløs.

I løpet av de første månedene i 2023 skal også de andre Fiat-modellene følge etter, og deretter skal universet åpnes for andre land.

Metaverse-butikken tar utgangspunkt i Touchcasts Metaverse-as-a-Service-plattform, som på sin side er basert på Microsoft Cloud og gir dermed kundene tilgang til metaverset uten å kreve et VR-headset, en avatar eller annen spesialisert maskinvare.

Resultatet er ifølge Fiat «syntesen av digitalt og fysisk som gir en oppslukende opplevelse ulik alt annet». Ok.

Så hvordan fungerer dette?

Jo, den nettbaserte Fiat Metaverse Store tar kunden rett «inn» i en Fiat. Der møtes vedkommende av en som er kalt Product Genius, en ekte person, som ønsker velkommen. Sammen kan de så utforske bilen i vidstrakt 360-graders visning.

I løpet av denne opplevelsen kan brukeren lære om bilens teknologi, ta opp spørsmål om elektrifisering, lading og alt det andre man måtte lure på rundt en 500 La Prima by Bocelli, forteller Fiat.

Kundene kan også se hvordan infotainmentsystemet fungerer, og hvordan de ulike kjøre- og lademodusene fungerer. De kan også tilpasse modellen ved å velge karosseri, farge, interiør og alt annet som vedkommende måtte ønske. Endringene vises i sanntid.

Fiat tar steget inn i metaverset, et digitalt og virtuelt univers. (Foto: Fiat)

Men det er ikke alt.

Prøvekjøring er som kjent en svært viktig del av bilkjøpet, og det byr også metaverset på. Her er det nemlig mulig å lufte en digital 500 La Prima by Bocelli på La Pista 500, banen på taket av Lingotto-bygningen i Torino.

‒ Hos Fiat viser vi nok en gang vei når det gjelder å tilby våre kunder en innovativ og stressfri merkeopplevelse. I ren Fiat-stil er Fiat Metaverse Store den første i sitt slag i bilsektoren. Det er en magisk opplevelse ‒ en oppslukende menneskedrevet reise inn i Fiat-verdenen. Enkel og brukervennlig, forfølger vi ideen om «tech it easy» og tilgjengelig for alle, takket være teknologien, sier Olivier Francois, Fiat CEO og Stellantis CMO.

‒ Kort sagt, det er vår måte å skreddersy kundens opplevelse takket være samspillet med en person, som er i tråd med vårt samfunnsoppdrag om å møte folks nåværende behov for et enklere liv. For første gang vil kundene våre kunne utforske og kjøpe 500 La Prima by Bocelli fra stua takket være en menneskelig assistanse, og en øyeblikkelig, realistisk og stressfri prosess.

Vi har ikke testet dette, så hvordan opplevelsen faktisk er vet vi ikke. Men vi tviler vel litt på at den er det samme som å besøke forhandleren i en ekte verden, men at Metaverse Store er enklere, ja, det kjøper vi.

Les også:

Les mer om:

Nyheter