Oslo-Bergen tur/retur på matrester og kumøkk

Forholdene var møkk, men likevel hadde ikke biogass-lastebilen fra PostNord noen problemer med å kjøre fra Oslo til Bergen og tilbake igjen.


Mens personbilene for lengst har kommet i gang med overgangen til utslippsfrie alternativer slik som elbilene, står det litt dårligere til med de litt tyngre bilene.

Grunnen er at de store helelektriske kjøretøyene fortsatt er et lite stykke unna å fungere like bra under arbeidsdagen som de med forbrenningsmotor, så bransjen venter rett og slett på at utviklingen skal tette gapet før de går over.

Men det finnes alternativer, og en av disse kommer kanskje fra noen veldig overraskende kilder. Nemlig møkk og mat som vi har kastet.

Dette er organiske materialer som blir brutt ned av mikroorganismer, og dermed oppstår det en miks av gasser som det igjen kan lages biogass av. En slags vinn-vinn-greie, altså.

Oslo og Romerike har for eksempel et biogassanlegg som gjenbruker matavfallet til innbyggerne, og sorteres dette blir mye av avfallet til gull for busser og lastebiler som benytter biogass. Men det gjelder altså å utnytte potensialet.

For statistikk har vist at vi nordmenn kaster over 400.000 tonn med spiselig mat i året, noe som tilsvarer over 70 kilo per innbyggere. Det er mye!

Så det er ekstra viktig å kildesortere og putte dette i matavfallet, for det som legges i posen til restavfallet går rett i ovnen og brennes opp. Det er særdeles dumt.

Spesielt når man ser hva en lastebil drevet med biogass faktisk er i stand til å legge bak seg av distanser ‒ uansett hvor sint værgudene er.

PostNord har et hårete mål om å bli fossilfri innen 2030, og det er altså bare sju år til. For å klare det må de utnytte alle løsninger som er tilgjengelig, og har nå fått levert to av tre containerbiler som går på flytende biogass.

Utfordringen er at det ikke er mulig å fylle biogass i alle de store byene, og Bergen mangler for eksempel en slik fyllmulighet. Så da får man ikke utnyttet potensialet til en Iveco S-Way 460AS 2LBG, som er det fulle navnet til de to lastebilene som PostNord nå har fått.

Det er bare en måte å finne det ut på.

‒ Vi ønsker å knytte de store byene sammen med et grønt alternativ, og ville teste om vi kunne kjøre cirka 1.000 kilometer tur-retur Oslo-Bergen på én tank. Det er det ingen som har gjort før, men med den lange rekkevidden til vår nye Iveco S-Way ville vi teste om det var mulig, sier Tommy Slåttum, Head of Fleet i PostNord.

Er man usikker på akkurat dette er ikke det aller lureste å kjøre en slik test i desember, for da kan det være svært krevende over fjellet. Men PostNord dundret likevel i vei.

‒ Det er meget ressurskrevende å kjøre mellom Oslo og Bergen. Det er en tøff strekning med mange høydemeter, ulent terreng, vinterføre og minusgrader, sier Slåttum

‒ Til tross for alt dette klarte bilen seg bra, og brukte totalt 351 kilo biogass på cirka 1.000 kilometer. Det var god kapasitet igjen da vi parkerte tilbake i Oslo. Denne vellykkede testen viser at vi får en helt ny fleksibilitet når det gjelder kapasitet og rekkevidde til containerbilene. Det gjør at vi kan løse mange forskjellige oppgaver, og i prinsippet kjøre hele døgnet rundt.

Iveco var selvsagt også fornøyd med resultatet, som viser at biogass ikke trenger å gå på bekostning av rekkevidde og kapasitet.

‒ Med doble tanker på 390 kilo, blir ikke lenger rekkevidde et problem. Testen til PostNord viser at disse bilene tåler å kjøre tøffe strekninger, i nesten all slags vær, sier Rune Hammer, Key Account Manager i Iveco Norge.

PostNord er selvsagt oppløftet av rekkeviddetesten, som altså viste at det faktisk kan være mulig med rekkevidder opp mot 1.600 kilometer.

‒ Det stilles strengere krav om fossilfri transport fra både kunder, kunders kunder og det offentlige, og vi skal ikke lenger kjøre flere fossile biler, sier Slåttum.

‒ Biogass er etter vår vurdering det beste alternativet for tyngre lastebiler, når vi ser på sammenhengen mellom pris og rekkevidde.

Les også:

Les mer om:

Nyheter