5 ladetips når kulden biter som verst

Elbiler mister både rekkevidde og ladefart jo lenger ned kvikksølvet kryper, men det er noe enkle grep som kan gi mer fart på ladingen.


Det er spesielt to ting som går utover rekkevidden på elbiler foruten hastigheten bilene holder. Det ene er motbakker som det kreves mer energi til for å forsere, og det andre er kulden.

At rekkevidden får seg en knekk på vinteren viser NAFs omfattende tester av elbiler, for slike blir gjennomført både på sommeren og vinteren. Resultatet er en langt kortere rekkevidde på vinteren.

For eksempel oppnådde en elbil som Tesla Model 3 Long Range 2021-modell en av de lengste rekkeviddene under sommertesten, og da rullet den imponerende 654 kilometer. Under vintertesten klarte den kun 514 kilometer ‒ 140 kilometer kortere.

For Norges mest solgte nybil i 2022, Tesla Model Y, er historien den samme. Long Range-utgaven av denne rullet 545 kilometer under sommertesten, mens testføreren kun klarte 451 kilometer under vintertesten. Det er et tap på 94 kilometer.

Den andre nybilen som har skilt seg ut når det kommer til nybilsalget er Volkswagen ID.4, og sammenlignet med Model Y er det et enda større skille mellom sommer- og vintertesten. Sommeren 2021 rullet denne 532 kilometer, mens vinteren 2022 klarte den kun 414 kilometer. Her er forskjellen altså på solide 118 kilometer.

For det er nemlig slik at batteriet trives aller best når det verken er for varmt eller kaldt, altså rundt 20-30 grader. Da er det langt ned til -10 grader, som det har vært svært mange plasser rundt om i Norge den siste tiden.

I slike beinkalde temperaturer blir også ladefarten lidende, noe igjen testene til NAF helt klart har vist. I de fleste tilfellene har ladetiden økt med mellom 10 og 20 prosent under vintertestene, og NAF har altså testet 70 forskjellige elbiler-modeller.

‒ Forklaringen er at det er at kjemien i batterier trenger varme for å fungere på best mulig måte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Den gode nyheten er at det er fullt mulig å ta noen enkle grep som gjør at ladefarten dupper minst mulig også når kuldegradene biter som verst, og mer bestemt kan NAF by på fem råd som spesielt ferske elbilister bør bite seg merke i.

Og den aller beste nyheten? De fem NAF-tipsene kommer her.  

Lad på slutten av turen

Skal du få nok varme i batteriet uten å være avhengig av forvarming, må du ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet.

‒ Det er lurt å vente med ladestoppet til du har kjørt så lenge at batteriet er godt og varmt. Da går ladingen raskere, sier Sødal.

Ha lite strøm igjen på batteriet

Om mulig er det lurt å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent strøm igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet ‒ som igjen gjør at du lader raskere.

‒ Men vi fraråder å gamble på å rekke fram til en ladestasjon med lite batteriprosent med mindre du er helt sikker på at du kommer fram, påpeker Nils Sødal.

– Nå på vinteren må du ta høyde for at rekkevidden kan være betydelig kortere enn om sommeren, legger han til.

Velg riktig lader

Alle elbiler lader litt forskjellig, og det er lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader som ikke bilen kan fullt ut utnytte.

‒ Ladeprisen er høyere på lynladerne enn de tradisjonelle laderne på 50 kilowatt (kW). Kan ikke bilen din ta imot mer enn 100 kW lading, er det mer økonomisk å bruke laderne på 50 kW, sier NAF-rådgiveren.

Lad til 80 prosent, ikke 100 prosent

De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 eller 90 prosent. Trenger du mer rekkevidde for å komme fram lønner det seg ofte både i tid og kroner å lade en gang ekstra enn å lade til 100 prosent.

‒ Dette varierer som for flere av de andre rådene, fra bil til bil. Så bli kjent med din bil og hvordan den lader for å få mest mulig ut av hurtigladingen, sier Nils Sødal.

Både rekkevidden og ladefarten blir lavere når kulden setter inn, så få med deg tipsene her. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker