Som flere andre store merker har også Mercedes delt opp den framtidige elbil-satstingen i flere plattformer, og dette inkluderer også en som heter AMG.EA.
Dette står for AMG Electric Architecture, og planen er at de første bilene fra denne sportslige plattformen lokalisert i Sindelfingen skal være på plass i løpet av neste år.
Vi har allerede fått et hint på hva AMG kan by på, for to dager etter at vi feiret 17. mai i fjor kunne tyskerne vise fram Vision AMG. Visjonen skal vise vei for «vanlige» AMG-modeller, akkurat slik studien Vision EQXX skal for framtidige Mercedes-modeller.
Det er grunn til å ha forventinger, for sistnevnte har altså praktiske rekkevidder som bikker 1.000 kilometer…
Les også:
Hva AMG.EA kan by på vet vi bittelitt mer om, for nå viser Mercedes bilder av en svært kamuflertkledd AMG som er på vintertest i Nord-Sverige. Ok, bilder i flertall er ofte ganske mange, men Mercedes nøyer seg med kun to.
Her er bilen fotografert på skrått forfra:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/18/MrcedesAMG.65498.jpg)
Nå sier ikke Mercedes mye om den kommende elbilen som altså blir den første rene helelektriske AMG-modellen, eller ‒ de sier faktisk ingenting.
Men det vi vet er at denne skal ta over for dagens 4-dørs Coupé-modell, og testen i Nord-Sverige er en del av et stort testprogram før den går inn i produksjon.
Her testes forskjellige komponenter og systemet generelt, og etter den har gjort vintertestene skal den videre til andre kontinenter og klimaer ‒ akkurat slik Mercedes gjør med alle nye modeller.
Stjernemerket lover mange nyvinninger med framtidens elektriske AMG-modeller, og plattfiormen er da også basert på drivkonseptet med aksial-flux-motorteknologi, som ifølge tyskerne tilbyr en uovertruffen blanding av krafttetthet, størrelse og vekt.
Tidligere har Mercedes avslørt at det bor opp mot 500 hk og 800 Nm i en slik motor, og dobler vi det antallet så nærmer vi oss altså 1.000 hk.
Les også:
Den nye kraftenheten er koblet sammen med et nytt høyytelses høyspentbatteri, så det blir også spennende å se hva denne lander på når det kommer til rekkevidde.
Det finnes allerede elektriske AMG-utgaver, men dette er litt råere utgaver av nåværende modeller. Den som testes i Sverige nå blir altså den aller første rene og helelektriske AMG-modellen.
Her er det andre bildet som Mercedes viser av bilen, og ikke stol på at den får slike baklykter. For har de altså kamuflert bilen etter alle kunstens regler.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/18/MrcedesAMG2.65499.jpg)
Bilen skal altså fungere greit også på vinterhalvåret her i Norge, for under testene i Nord-Sverige krøp kvikksølvet helt ned til -25 grader.
Mercedes vil ikke bekrefte noe rundt når denne kommer, men har tidligere sagt at den første AMG.EA-modellen skal være på plass i 2025. Så ja, vi kan forvente oss den kraftpakken av en elbil neste år en gang.
Les også: