Lexus skal bekjempe virus og bakterier

Nyeste versjon av nanoe X har allerede funnet veien til Jaguar Land Rover, og neste ut er Lexus. Og det er utelukkende positivt, for dette er en løsning som skal bekjempe bakterier og virus.


I 2003 kunne Panasonic presentere et nytt og spennende prosjekt. De kalte teknologien for nanoe X, og dette er i prinsippet en ganske enkel affære med en ganske stor effekt.

Nanoe X er nemlig vannmolekyler som inneholder mikroskopiske hydroksylradikaler som slippes ut i luftstrømmen, og dette er noen skikkelige minikrigere. For dråpene kan hemme virus, bakterier, pollen og andre allergener ‒ samt at de kan motvirke spredning av mugg.

På toppen av dette kan de kan også deodorisere dårlig lukt og stoppe fuktighetsfordampning, noe som fører til hydrert hud og hår.

Panasonics’ nanoe X skal være langt mer effektiv sammenlignet med «vanlige» løsninger, og grunnen er at de befinner seg i vann som gjør at de lever mye lenger og kan dermed spre seg enda lengre.

Denne imponerende teknologien er blant annet brukt i klimaanlegg i biler, og den nyeste løsningen som er kalt nanoe X finner også veien til nye Lexus-biler.

Det japanske merket har vært en av de som har satset tungt på elektrifisering som jo hjelper på luftkvaliteten, og nå har også hybridene fått besøk av de rene elbilene. Den første heter UX 300e, og kommende RZ blir den aller første rene elbilmodellen til Lexus.

Det betyr en enda renere lokal luft, og RZ skal sammen med UX og RX utstyres med den nye nanoe-teknologien. Den er også på plass i ES-serien.

Lexus hevder at tester har vist at effektiviteten til nanoe X er svært høy, og at det for eksempel på kun én time kan hemme mer enn 99 prosent av virus og bakterier og oppnå en 1,8 reduksjon i luktintensitet. Det høres jo veldig imponerende ut.

Nå er ikke Lexus ukjent med nanoe X-teknologien, som altså allerede er på plass i ES-modellene.

Men også denne utviklingen har tatt svære steg de siste årene, og den nye nanoteknologien som altså RZ-bilene får har en 10-dobling i antall hydroksylradikalpartikler som slippes ut – fra 480 milliarder per sekund til 4,8 billioner. Ja, tall som er så svære at det går rundt i hodet.

Videre forklarer Lexus at hydroksylradikaler finnes i rikelig monn ute i naturen, og brukes nå for å forbedre luftkvaliteten i lukkede områder som i en bil, på en arbeidsplass eller i offentlige rom.

Når de slippes ut reagerer de med elementer i atmosfæren, og hemmer veksten av forurensninger, bryter dem ned og nøytraliserer de negative effektene. Dette inkluderer også farlige stoffer i PM2.5-partikler.

Over hos Jaguar Land Rover har denne løsningen allerede funnet veien inn i en rekke modeller, noe som også inkluderer elbilen Jaguar I-Pace.

Slik fungerer det hele i en Lexus:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter