Denne superbilen veier kun 750 kilo

Donkervoort F22 tar slankingen til et nytt nivå.


Da nederlandske Joop Donkervoort opprettet et nytt bilmerke i 1978 var han opptatt av en ting ‒ at det ikke skal inngås noen kompromiss når de lagde biler.

Den første kom allerede det samme året, og S7 var en slags nytolkning av de gamle britiske bilene og strakk seg kun drøyt 3,5 meter i lengden. Og vekten var iallfall ikke et kompromiss ‒ S7 veide rett i overkant av 500 kilo.

Det hjelper selvsagt på når motoren kanskje ikke er av det aller mest imponerende, for denne levert av Ford huset kun 90 hk.

Siden har de kommet med en rekke modeller, og dagens biler tilhører D8 GTO-serien som ble introdusert med grunnmodellen med samme navn i 2013. Den nyeste heter D8 GTO JD-70 R og kom i 2020.

Da hadde også Joop funnet ut at nok er nok, for året før trappet han ned. I fjor var det endelig klart for en ny sjef, og merket bør være i gode hender. For sønnen Denis Donkervoort tok over som daglig leder, og han kan endelig avduke en ny modell.

Donkervoort F22 høres nesten ut som et jagerfly, og kan da også akselerere på et blunk og ta svinger i heseblesende hastigheter. Faktisk går det så unna rett fram at bilen genererer 2,15 med g-krefter, og det er nesten som navnesøster F-22 Raptor. Det amerikanske jagerflyet kan visstnok generere 9g ‒ grensen før vanlige folk besvimer.

En F1-fører må visstnok takle 6g, noe som er seks ganger tyngdekraften.

De voldsomme g-kreftene til en Donkervoort F22 kommer først og fremst på grunn av to ting ‒ vekt og krefter. Vekten er trimmet ned til 750 kilo takket være et hybrid chassis blant annet i karbonfiber, mens motoren er en 5-sylindret turbosak med 2.5 liter fra Audi Sport som er tunet til 500 hk ‒ og all kraften sendes rett til bakhjulene.

Og nei, det er ikke noe hybrid i drivverket, det ville koste for mye vekt. Over 100 kilo, påstår Donkervoort selv. Det er også grunnen til at det «kun» er fem gir. En større girkasse blir for tung.

All fokus på vekt gir også en djevelsk kraft-til-vekt-ratio på 666 hk per tonn, noe som er ganske så sjuke tall.

‒ F22 er toppen av det som i dag er mulig med lettvektsteknikk, styrke, forbrenningsmotorer og ren fart, sier Denis Donkervoort.

‒ F22 gir Donkervoort-førere nye nivåer av hastighet, håndtering, kjørerenhet, design og praktiske egenskaper, og viser verden hvor Donkervoort skal i framtiden. Den er full av Donkervoort-innovasjoner, som Ex-Core karbonfiberdører og Twin Targa tak, men det er også et produkt av ekstraordinært teamarbeid hos Donkervoort og utnytter arbeidet vi har gjort over 43 år., sier han, og legger til:

‒ Ingen annen superbil er verd sin vekt slik Donkervoort F22 er.

Donkervoort lager aldri mange biler, for dette er altså et lite familieforetak. Men i dagens bilverden er det svært mange som jakter superbiler, og det fikk også det lille merket føle på.

Da de annonserte den nye superbilen gjorde de det først til medlemmene i Donkervoort Ambassador, og dermed var alle 50 bortbestilt før de fikk vise den skikkelig fram.

Så Donkervoort har nå bestemt seg for å lage ytterligere 25 biler, slik at det totalt skal lages 75 eksemplarer av F22.

Den nye sjefen er glassklar på hvorfor denne bilen har blitt så populær.

‒ Nøkkelen til alt vi gjør er vekt. Jo mindre vekt du bærer, jo mindre vekt må du stoppe, snu og akselerere, og jo mindre drivstoff du bruker og jo mer intim kan bilen være, forklarer Denis Donkervoort.

‒ F22 handler ikke bare om hestekrefter eller hastighet, spesifikasjoner eller tall. Den er personlig, og det handler om hva kjøring betyr for sjåførene fordi perspektiv er alt, legger han til.

Bilen har nå vokst til rett over 4 meter i lengden, men den er ikke så bred som man kanskje skulle tro. Den har en vanlig bredde på 1,91 meter, mens høyden ikke er så vanlig og lyder på kun 1,10 meter. Det er dermed større enn forgjengeren på alle områder ‒ minus vekt.

En F22 fyker opp til 100 km/t på 2,5 sekunder og 0-200 km/t på 7,5 sekunder, mens toppfarten er satt til 290 km/t. G-kreftene ved nedbremsing? Jo, 1,12g.

Og nei, den er ikke oppkalt etter jagerflyet F-22. Som tradisjonen er kalles bilene opp etter døtrene i familien, og Donkervoort S8A og S8AT ble oppkalt etter Amber Donkervoort ‒ søsteren til Denis.

Den nye sjefen fikk selv en datter 22. mai 2022, og hun er døpt Filippa. Så det ble altså til F22.

Donkervoort jobber nå hardt med den nye modellen, og de første bilene skal leveres ut til kundene allerede i januar ‒ altså neste måned.

Men allerede nå kan du sjekke ut den imponerende superbilen, og slik ser den ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene