Lekebilen som koster langt mer enn en Mercedes EQE

Denne er ikke en gang mulig å kjøpe ‒ om du ikke har kjøpt en Bugatti W16 Mistral da…


Superbilen Bugatti W16 Mistral lukker et kapitel som startet allerede i 1997. Passende nok på et lyntog fantaserte daværende styreleder i Volkswagen, Ferdinand Karl Piëch, barnebarnet til selveste Ferdinand Porsche, og Karl-Heinz Neuman, drivlinje-sjef hos tyskerne, om en ny superbil med 1.000 hestekrefter.

På den tiden hadde de aller verste superbilene rundt 600 hestekrefter, og en bil som McLaren F1, verdens raskeste den gang, hadde «kun» rundt 630 hk.

Piëch ville altså lage en bil som brøt 1.000-barrieren, men Volkswagen hadde verken et superbilmerke eller en motor som var i nærheten av dette. Men det løste seg ganske greit.

Den tyske gruppen kjøpte opp Bugatti-merket og lagde seg en helt ny W16-motor, og dermed var drømmen en realitet. Da Bugatti Veyron ble presentert i 2005 hadde den 1.001 hestekrefter.

Nå er det nye tider over hos Volkswagen, og selv et supermerke som Bugatti må fokusere mer på miljøvennlige løsninger. Det skal de gjøre sammen med elbilmerket Rimac, men først skal de ta adjø med W16-motoren.

Den aller siste superbilen som kommer med en slik motor blir Bugatti W16 Mistral, og dette er passende nok en roadster. Den aller siste bilen med W16-motoren har 1.600 hk, koster 50 millioner kroner før norske avgifter og skal kun lages i 99 eksemplarer.

Og ja, alle disse bilene er allerede solgt.

I tillegg skal de også lage en modell som heter Bugatti Baby II Carbon Edition, også denne i maks 99 eksemplarer. Her heter partnerne noe så rart som The Little Car Company.

For ja, det er en minimodell som juniorene i familien kan kjøre rundt med, og er en ny spesialutgave av Bugatti-Baby II som Bugatti og leketøysselskapet kom med i 2020. Dette er en utgave som hedrer Type 35 og som er i 75 prosent størrelse av den bilen.

Miniversjonen kan skryte av to kjøremoduser, en nybegynner som har begrenset toppfart på 20 km/t og 1,3 hk og en ekspert-modus som slipper alle kreftene til den elektriske babyen løs. Da er toppfarten på 45 km/t med 5,4 hk.

Det er også noen spesialversjoner med skjulte krefter som kan åpnes med den berømte «Bugatti Speed Key». Når denne aktiveres slippes 13,4 hk løs, og med en totalvekt på bare 230 kilo og med Michelin-dekk blir den en liten villmann.

Da klarer den hele 70 km/t, og, selvsagt avhengig av førerens vekt, skyter den fra 0 til 60 km/t på kun 6 sekunder.

Dette er rett og slett verdens aller mest imponerende lekebil, og Bugatti skulle sette sluttstrek etter 500 eksemplarer.

Eller det var verdens mest imponerende, for nå er det altså en ny utgave på vei. En Bugatti Baby II Carbon Edition:

Karbonutgaven bør jo være litt lettere og by på enda litt mer imponerende ytelser, uten at Bugatti sier noe om akkurat det.

Nå spiller neppe prisen noen rolle for de som kjøper en bil til 50 millioner, men den nye Bugatti Baby II Carbon Edition har en pris som tar pusten av oss vanlige levende ‒ den er nemlig satt til 80.000 euro. Det er altså langt mer enn for eksempel en Mercedes EQE, som starter på litt over 600.000 kroner. Jøye meg!

Men det trenger vi ikke å bekymre oss over det, for Bugatti sier at den nye minibilen kun blir tilgjengelig for de kundene som har kjøpt en W16 Mistral. Så er nytter det ikke en gang å være en ultragod kunde, du må ha kjøpt den nye roadsteren.

Så det nærmeste vi kommer rattet til denne lekebilen er nok dette bildet:

En annen bil vi neppe kommer veldig nært, er Bugatti W16 Mistral.

Dette blir altså den aller siste bilen som får en W16-motor i motorrommet, og blir en lynrask hårføner som det er mulig å kjøre i 420 km/t med.

Her er bilder av den imponerende superbilen som Bugatti presentere i sommer:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter