Blant de mange spennende nye elbilmerkene har mange lagt merke til Rivian, og det inkluderer også et par skikkelige tungvektere.
For både nettgiganten Amazon og Ford mener at det Rivian holder på med faktisk er så spennende at de begge har langt inn milliarder av kroner i elbilmerket, og som avkasting forventer nok Ford seg ny elbilteknologi og Amazon har bestilt intet mindre enn 10.000 nye varebiler som skal leveres allerede i år.
-->
Men den leveranse kan bli litt av et race for Rivian, som opprinnelige skulle ha kommet med sine første biler allerede i fjor. Det var de helt sjanseløse på.
Både koronapandemien og den globale mangelen på mikrochips sørget først for å utsette leveringen til juni, og deretter ble tidspunktet skjøvet videre til juli.
Men fortsatt har de ikke levert sin første bil, og nå lyder den nye deadlinen på september.
Rivian har ifølge amerikanske medier og et forum for Rivian-eiere forklart at problemene henger sammen med pandemien, og alt fra å bygge opp produksjonslokalene til å få levert deler har blitt forsinket.
I et brev sendt til kundene sier RJ Scaringe at de jobber dag og natt med å få bilene klare, og at de første R1T (Rivian 1 Truck) nå skal leveres i september, og deretter kommer R1S (Rivian 1 SUV) «rett etter og i løpet av høsten».
I brevet skylder også den administrerende direktøren på mangelen av mikroschips, et problem som flere av de store bilprodusentene også har.
Den opprinnelige planen var at Rivian allerede i år skulle begynne å sende elbiler over til Europa, men denne er for lengst skrotet. Det siste vi hørte at planen nå er at Europa skulle få sine første leveringer i løpet av 2022, så vi får se om det tidsskjemaet holder.
Rivians to elbil-modeller har også blitt lagt merke til her i Norge, og det er blant annet opprettet en Facebook-gruppe kalt Rivian Owners Norge som har 3.600 medlemmer.
Den første som dukker opp er altså R1T, pickup-modellen til Rivian. Denne starter på 67.500 dollar i USA, og kan by på en oppgitt rekkevidde på over 484 kilometer. Men de har også på gang en versjon som skal klare minst 644 kilometer, og pickupen er sterk som en okse og har en taue-kapasitet på formidable 5 tonn og skal klare 0-100 km/t på drøyt 3 sekunder.
Like etter kommer SUV-modellen R1S med en startpris på 70.000 dollar i USA, og denne har også en oppgitt rekkevidde på over 484 kilometer. Her er det dog ikke lovet en langdistanseversjon enn så lenge, men også den firehjulsdrevne SUV-modellen skal klare 0-100 km/t på drøyt 3 sekunder og kan dra 3,5 tonn etter seg.
Og en ting som iallfall imponere oss stort er svingradiusen. Ja, kanskje en merkelig ting å henge seg opp i, men dette er virkelig noe helt spesielt.
Så klikk deg over til denne artikkelen som har en video som viser hvordan Rivian snur på den berømte femøringen, så kanskje du også blir imponert?
Vi får også håpe at vinden også snart snur for Rivian, for nå trenger de litt medvind i seilene etter flere mer eller mindre uforskyldte forsinkelser og en del motbakke.
Les også: