Test av Polestar 2 med forhjulsdrift

Skikkelig norske navn på normalt batteri og framhjulstrekk fra Polestar… Vi testet den 3 timer i Oslo-traktene


Polestar 2 har vært på det norske markedet en stund, som firehjulstrekker med stor batteripakke, eller Long range som Polestar selv kaller det.

Den kan du se mer om her:

En første omvisiningEn første testEn helgetestEn litt lenger test i kjøligere vær

Polestar Norge hadde ordnet med to «pre-production»-biler med framhjulstrekk til pressen. Den fremste i fargen Moon hadde Long range batteripakke og framhjulstrekk, og den bak i fargen Magnesium hadde Standard range batteripakke og framhjulstrekk.

Dersom du leser andre som har testet Long range med framhjulstrekk så hadde den bilen utstyrspakken Plus – det vil si varmepumpe, Harman Kardon Premium Sound, Helelektrisk førersete med minnefunksjon der man kan forlenge sitteputens lengde mekanisk, oppvarmet ratt og bakseter ytterst, samt oppvarmede vinusviskerdyser, oppgradert interiørbelysning, trådløs 15W mobil-lading og tonede bakruter for å nevne noe. Denne pakken koster 40.000 kroner.

Denne Plus pakken var ikke med i bilen vi testet.

Kan man droppe AWD og ha framhjulstrekk sparer man 20.000 kroner på å velge Long Range med framhjulstrekk. Klarer man seg med Standard Range i tillegg sparer man 20.000 kroner til.

Testbilen vi hadde var begunstiget med Pilot-pakke som koster 30.000 kroner, den inneholder Pixel LED frontlykter, LED tåkelys foran med kurvelys, 360 parkeringskamera, adaptiv cruisekontroll og en del flere assistenter som hjelper til med blindsone og parkering for å nevne noe. Denne pakken hadde ikke de som testet Long Range-versjonen.

Den oppmerksomme leser vil se på bildet over og under her at ladeluken er på bak på bilens venstre side, noe som er kjekt dersom man skal parkere i en litt trang garasje.

Men hvem vil vel velge bort adaptiv cruisekontroll og Pixel LED fronlykter fra Pilot-pakken, eller varmepumpa og helelektriske seter fra Plus-pakken??

Startprisen for Standard Range Single motor er 389.000 kroner før du legger til noen pakker eller annet tilbehør som vinterdekk, hengerfeste og annen lakkfarge. Vil du ha Long Range-batteri plusser du på 20.000 kroner på prisen og vil du i tillegg ha AWD og masse ekstra hester/Nm så er det 20.000 kroner til på startprisen.

At man uten Plus-pakken har vanlig tak kunne jeg levd helt greit med, og etter å ha prøvekjørt bilen med den minste motoriseringen – 224 hk og 330 Nm – så må jeg faktisk innrømme at jeg kunne levd helt fint med den friskheten den leverer.

Vi påstår ikke at det er samme opplevelse som å kjøre AWD med 408 hk og 660 Nm, den er naturlig nok langt sterkere, og man har trekk både foran og bak.

Så spørs det om man lever greit med et 64 kWh batteri (61 kWh netto) og den rekkevidden det gir, kontra Long Range-batteriet på 78 kWh (75 kWh netto).

Vi hadde bilen litt under 3 timer, og rakk å kjøre 110 km fra Polestar Space i Oslo – en del kø ut av gryta, ut på veiene mot Nesodden, gjennom Drøbak-tunellen til Lier og tilbake til Oslo-gryta igjen.

På denne altfor «korte» turen forsøkte vi å anslå noe om rekkevidden, og vi så at lavere hastighet mot slutten av turen betydde svært mye for forbruket. Vår måling landet på 407 km rekkevidde, men dette skal vi få testet mer senere en gang vi får låne bil over lenger tid.

Klimaanlegget fikk kjørt seg i varmen, og det er meget godt laget med tanke på å få avkjølt kupeen på en god måte når det er varmt ute.

Vi har ikke så mange bilder av baksetet, men i videoklippet over får du se at det ikke er særlige endringer der selv om denne bilen ikke hadde glasstak.

Fordi bilen vi testet ikke hadde Plus-pakke så var ikke ryggen på forsetet elektrisk justerbar, og man kunne ikke dra ut sitteputens lengde.

Jeg antok at jeg i om lag 30 grader pluss skulle oppleve å bli noe klam i setestoff fra plastflasker og annet som er gjenbrukt, men det ble jeg ikke på den tiden vi hadde bilen.

Man kan kjøpe bilen med ventilerte skinnseter, men da må man først ha Plus-pakken, og tillegget på 40.000 kroner (i tillegg til Plus-pakkens pris på 30.000 kroner) er jo relativt merkbart. Luksusfølelsen man får, samt komforten er noe som gjør at det er en del som velger bilen med skinnsetene selv om det ikke er et like miljøvennlig alternativ.

Stoffet man velger til setene påvirker også hvordan dørens dekor blir.

Stilfult design i Polestar 2, uten at man kanskje får samme «eksklusive» følelse som i en EQA med mye utstyr, for det er en del materialer her som må kunne defineres innenfor kategorien ganske hard plast, selv om strukturen i overflatene prøver å skjule dette så godt den kan.

Her ser du innstillingene bilen hadde på vår runde, og det bør jo nevnes at innstillingene for «one pedal drive» var ganske geniale i kø ut av gryta.

Når utsikten fra bakspeilet ikke er genialt god er det veldig deilig med 360 ryggekamera som er med i Pilot-pakken tesbilen hadde. Pixel LED lysene og adaptiv cruise ville jeg heller ikke vært foruten fra Pilot-pakka.

Rammeløse sidespeil er stilig, og de er gode, så det veier jo litt opp for den begrensede utsikten fra bakspeilet. De bli ikke mer våte i regnvær enn sidespeil med ramme gjør.

Google-assistenten har de ikke kastet ut av innstegsmodellen, og du kan be om å få opp reisemål i navigasjonen like enkelt som å snakke med Google Maps, og det er jo nettopp samme system som bor i denne bilen.

Det er ikke like enkelt å få den til å spille av radio som å finne/spille ulike artister på Spotify, få den til å fortelle en vits, resultatet av en sportsbegivenhet eller morgendagens værmelding for et sted.

Navigasjonen er god til å beregne batteriprosenten du kommer fram til bestemmelsesstedet med, derfor er det nyttig å bruke navigasjonen selv om du kan veien. Da vil du også varsles om køer og få forslag til andre veier som er raskere.

Bilens gjettometer er det i grunnen bare å glemme, men det er ikke noe nytt for Polestar 2.

Bagasjerommet er godt utformet på Polestar 2, med enkel innlasting fordi bakruta blir med bakluka når du åpner den. Selv om baksetet er delt 40/60 har man skiluka på plass, man kan ha taklast og bilen kan trekke inntil 1.500 kg.

Vi tenkte kanskje at det var blitt mer plass under gulvet nå som det ikke var motor bak, men da måtte man redesignet bilen, noe som ville kostet for mye, dermed har man samme plass som før under gulvet i bagasjerommet.

Veldig kjekt støtteben som holder bagasjeromsgulvet oppe når du skal ta ladekabler eller annet inn og ut herfra. Du har også en liten frunk i Polestar 2.

Nå kan du få kjøpt deg en Polestar 2 for 389.000 kroner, og det er nok en del som kommer til å gå for innstegsmodellen på grunn av prisen, og kanskje legge på hengerfeste og vinterhjul så man får en pakke som er både praktisk og like lekker å se på som en Polestar 2 som koster 499.000 kroner eller mer.

For oss som er glade i utstyr er det ikke lett å velge bort verken Pilot eller Plus-pakkene, fordi det utstyret man «må ha» er fordelt på de to pakkene.

Hvor mye bedre rekkevidde man får med 1 motor framfor 2 skal vi få testet mer etter hvert når det blir mulig, men vil du ha bilen med best fremkommelighet og mest moro er det Dual motor som gjelder, så får man heller lade litt oftere for moroa.

For de som bor langt unna et Polestar Space så har vi observert på Facebook at Autostrada i Porsgrunn skal bli «Polestar Destination», og da regner vi med at det nok blir flere utvalgte Volvo-forhandlere som får bli med på dette.

Da slipper forhandleren å bygge et komplett «Polestar Space», men kan tilby informasjon, prøvekjøringer og utleveringer av Polestars biler. Dermed kommer Polestar nærmere flere kunder i vårt langstrakte land. Dette er nok en nyhet man får høre mer om i uka som kommer.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester