- Annonse -
HjemNyheterKoenigsegg Jesko et hakk nærmere produksjon

Koenigsegg Jesko et hakk nærmere produksjon

Nei, dette er ikke Vegvesenets nyeste bil, men en tidlig utgave av den kommende hyperbilen Koenigsegg Jesko.

De ansatte hos det norske statlige veiorganet drømmer nok om Jesko som en firmabil, men Koenigsegg har dessverre ikke hatt de oransjekledde langs veikanten i tankene med denne utgaven.

- Annonse -

Dette er nemlig en visuell hyllest til den første og originale CCR-fargepaletten, og dermed er på en måte sirkelen fullført.

Jesko er nemlig den neste superbilen ut, og det markerer svenskene med en før-produksjonsutgave i fargen Tang Orange Pearl med sølv- og karbonfiber-aksenter.

På innsiden finner vi en racinginspirert SmartCluster-instrumentskjerm hvor grafikken svinger akkurat som rattet, samt en oppdatert SmartCenter infotainment-berøringsskjerm.

‒ Vi er veldig glade for å presentere denne pre-produksjonsserien Jesko i forbindelse med produksjonsstart av 125 eksemplarer av Jesko og Jesko Absolut som skal ut til kundene, sier administrerende direktør, Christian von Koenigsegg.

- Annonse -

‒ Som en del av vår gradvise utvidelse begynner Jeskos formontering på et utvidet anlegg på 10.000 kvadratmeter, legger grunnleggeren til.

Koenigsegg viste fram sin nye hyperbil under Genève Motor Show i 2019, og den har deretter gått gjennom en prototypefase for å sikre den ultimate responsen og kjøreopplevelsen.

Og svenskene kan nå rapportere at nye tester viser en «uovertruffen håndtering», takket være nye dempere, en aktiv aerodynamikk, spesiallagde Michelin-dekk og Koenigsegg Electronic Stability-systemet.

Men det Koenigsegg virkelig trekker fram med Jesko er den patenterte og selvlagde Koenigsegg Light Speed ​​Transmission (LST). Ifølge merket representerer den «en evolusjonsskala som vi ikke har sett siden utviklingen av moderne dual-clutch-teknologi ved århundreskiftet».

- Annonse -

‒ Jesko føles veldig naturlig å kjøre, forklarer Jeskos testfører, Markus Lundh.

‒ På grunn av sømløs skifting, enten det er opp eller ned, skjer alt bare mye raskere. Det er ingen forsinkelser, det er veldig responsivt og oppfører seg akkurat slik du vil ha det.

‒ For en bil med denne størrelsen og kraften er den veldig smidig i måten den reagerer på, og den styrer ikke eller snurrer selv med plutselige bevegelser med full gass, sier Lundh.

Det er ventet at LST får verdens raskeste girskift, og kassen består av ni gir fremover og syv våte multidisk-clutcher i en kompakt, ultralett pakke. Resultatet skal være lynraske giringer, og da mener svenskene det bokstavelig.

En annen fordel med LST er at den på samme tid klarer å opprettholde et positivt dreiemoment, noe en samtidig åpning og lukking av clutcher sørger for.

Vi tør nesten ikke tenke på hva denne «revolusjonen» fører til av akselerasjoner, for vi minner om at Koenigsegg allerede har verdens raskeste bil.

De er normalt ikke veldig opptatt av rekorder, men i 2019 bestemte de seg for å ta med seg Regera inn i de svenskene skogene.

Og på en nedlagt flyplass i Råda utenfor Lidköping testet de 0-400-0 km/t, den virkelige testen for superbiler. For disse skal både akselerere og bremse lynraskt.

Bilen brukte kun 22,87 sekunder for å nå 400 km/t, og hadde da tilbakelagt 1.613 meter. Bremsingen gikk unna på kun 8,62 sekunder og 435 meter.

Totalt bikket bilen akkurat 2 kilometer, og ville klart det under denne grensen om forholdene hadde vært helt optimale.

Tiden Regera brukte på alt dette var utrolige 31,49 sekunder, og den knuste dermed den tidligere rekorden satt av Bugatti Chiron på 42 sekunder.

Så hva som bor i Jesko tør vi nesten ikke å tenke på, og da tenker vi ikke en gang på den raskeste versjonen. For de har til og med på gang en ultraversjon av ultrabilen, nemlig Jesko Absolut. Og denne er langt sterkere enn selv den brennsterke vinen med samme navn.

Her er de to utgavene side-om-side:

Begge har den samme motoren, en gigantisk 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går det nok rekordfort unna.

Dreiemomentet? En plass godt over 1.000 Nm. Og det er også tallet for marktrykket.

Absolut-utgaven er dog enda mer aerodynamisk ekstrem, og her har Koenigsegg like godt sett til jagerflyene F-15. For bakerst sitter det to store finner som skal bidra til å lime den til bakken, så her er det bare å holde seg fast i svingene.

Den nye Jesko-modellen har fått navn etter faren til grunnleggeren, og de aller første bilene som skal leveres ut til kundene skal være klar til våren.

Og her er forsmaken på disse, en Koenigsegg Jesko kledd i en oransje drakt til ære for den som startet det hele, CCR:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...
Dette er verdens raskeste elbil, for en Porsche Taycan Turbo S slettet nemlig runderekorden til en Tesla Model S Plaid rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video. For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn...
Det var oppsiktsvekkende få elbilister som trenge veihjelp etter å ha kjørt bilen tom for strøm denne sommeren. (Fotos: NAF)

Få elbiler går tom for strøm

Faktisk var det flere biler som hadde tom tank enn det var strømtomme elbiler som måtte berges i sommer. Også...
MG4 kan fort bli en like stor suksess som MG ZS har blitt her i Norge. (Fotos: MG)

Pris og rekkevidde klar for MG4

Britiske MG har på gang en potensiell norsk storselger, nemlig den linjelekre og kompakte MG4 Electric. Hvilke forventninger MG hadde...
Maxus eT90 blir den aller første helelektriske pickupen tilgjengelig i Europa, og de første eksemplarene er forhåpentligvis på plass i Norge allerede i år. (Fotos: RSA)

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til...
Både Semi Truck og Cybertruck nærmer seg nå produksjonen, noe helt sikkert mange ser fram til. (Fotos: Tesla)

To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år. Tesla-sjef Elon Musk...
Rodin Fzero skal være raskere enn en formel 1-bil rundt en bane. (Fotos: Rodin Cars)

Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane. Over i vakre New Zealand finner vi noen...
Dette er en splitter ny 1965-modell. (Fotos: Bizzarrini)

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel...
Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her