- Annonse -
HjemElbilerRimac Nevera er verdens raskeste elbil

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video.

Rimac Nevera har allerede en uoffisiell verdensrekord ‒ på kvartmila. Dette er dragracedistansen på 402 meter, og denne tilbakela Nevera på lynraske 8,582 sekunder i fjor. Ja, tiden er selvsagt uavhengig bekreftet.

- Annonse -

For det er lenge siden Rimac var et bittelite nisjemerke hjemme i garasjen til grunnlegger Mate Rimac, og er i dag et veldig seriøst merke som har 1.300 ansatte og er deleid av tunge selskaper som Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen.

Ja, de har til og med opprettet et nytt supermerke sammen med Porsche og Bugatti, og dette heter Bugatti Rimac og skal lage framtidens hyperbilen. Det er bare å glede seg!

Det kroatiske merket har også fått ferdig sin første produksjonsbil ‒ Nevera. Dette er et elektrisk monster med fire motorer og 1.914 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder og 0-161 km/t på 4,3 sekunder.

Og så er det toppfarten da, som tidligere er hevdet til å ligge over 410 km/t. Men gjør den faktisk det?

- Annonse -

Det finnes bare en løsning for å finne det ut, og det er å faktisk teste toppfarten. Så de har satt kurs for testbanen Automotive Testing Papenburg i Tyskland, og denne byr på to 4 kilometer lange rettstrekninger som åpner for hastigheter over 400 km/t.

Videre ble Nevera satt i toppfartsmodus, noe som skaper en aerodynamisk profil som balanserer drageffekten og marktrykket for å sikre stabilitet ved høy hastighet.

Til slutt ble bilen utstyrt med veilovlige Michelin Cup 2R-dekk, og dekkprodusenten selv var også på plass for å holde kontroll på dekkenes tilstand under rekordforsøket.

Sjefsføreren for test- og utvikling, Miro Zrncevic, var på plass bak rattet, og her gjaldt det som å tenke som de norske alpinistene. Banen har nemlig svært doserte svinger som det gjelder å få perfekt utganger av om man skal nå toppfarten.

- Annonse -

Rimac forklarer at da bilen kom seg ut av banken holdt den en hastighet på rundt 250 km/t, og da slapp Miro løs alle kreftene som bor i avanserte drivsystemet med fire egenutviklede motorer matet av strømmen fra batteripakken, og Nevera ble raskt slynget inn mot 400 km/t-området.

Da Miro løftet foten fra gasspedalen og fikk bilen tilbake til mer normale hastigheter på en trygg måte, kom nyheten over radioen. Den var på 412 km/t– akkurat som de hadde simulert toppfarten for flere år siden.

Det er raskt nok til å gjøre Nevera til den raskeste produksjons-elbilen registrert på Automotive Testing Papenburg, og dermed også en verdensrekord.

Kroatene forklarer at toppfarten ble målt ved hjelp av Racelogic V-Box, en høypresisjon GPS-basert måleenhet.

Toppfarten på 412 km/t var et mål satt av Rimac-teamet da bilen først ble avduket som konseptet C_Two på bilutstillingen i Genève i 2018, og først nå – etter totalt 1,6 millioner timers utvikling – ble den verifisert.

‒ Å kjøre i 412 km/t, eller 258 mph, betyr å reise med en tredjedel av lydens hastighet. Å oppnå det i en landeveisbil er utrolig komplekst, men i Nevera har vi skapt en bil som kan reise lange avstander på en enkelt ladning, takle trange og kronglete racerbaner og kan i tillegg drive og slå hastighetsrekorder på rette strekninger, både for akselerasjon og V-MAX, sier Zrncevic.

‒ Jeg har kjørt Nevera siden den først snurret på hjulet, og å se den perfekt fintunede bilen som her i dag er et virkelig emosjonelt øyeblikk. Det viktigste jeg har lært under toppfartsforsøket er hvor sammensatt og stabil bilen var – noe som bekrefter at teamene våre for aerodynamikk og kjøretøydynamikk har gjort en fantastisk jobb.

Nå høres hastigheter over 400 km/t ut som komplett galskap, noe det også er. Så de bilene som finner veien ut til kundene har ikke en slik toppfart, men er elektronisk begrenset til 352 km/t. Det burde holde selv på Autobahnen.

Grunnen er ikke først og fremst selve farten, men utfordringen er at dekkene blir utsatt for så ekstreme påkjenninger at det faktisk er en risiko for at de ødelegges. Og det kan selvsagt bli fatalt i hastigheter over 400 km/t.

Med 412 km/t er Nevera både den raskeste elbilen målt i toppfart og på en kvart mile, men den er ikke den aller raskeste produksjonsbilen i verden. Den rekorden tilhører «søstermerket» Bugatti, og en Chiron Super Sport 300+ har bikket som modellnavnet sier 300 mph. Den klarte mer eksakt 304,773 mph tilbake i 2019, og dette tilsvarer 490,484 km/t.

En slik toppfart var aldri målet til Rimac, men nå som de to supermerkene slår seg sammen tar vi for gitt at den neste drømmegrensen snart brytes ‒ 500 km/t.

Det blir neppe en elbil, slik som den imponerende og lynraske Rimac Nevera er. Den som er verdens raskeste elbil.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her