Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video.


Rimac Nevera har allerede en uoffisiell verdensrekord ‒ på kvartmila. Dette er dragracedistansen på 402 meter, og denne tilbakela Nevera på lynraske 8,582 sekunder i fjor. Ja, tiden er selvsagt uavhengig bekreftet.

For det er lenge siden Rimac var et bittelite nisjemerke hjemme i garasjen til grunnlegger Mate Rimac, og er i dag et veldig seriøst merke som har 1.300 ansatte og er deleid av tunge selskaper som Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen.

-->
Ja, de har til og med opprettet et nytt supermerke sammen med Porsche og Bugatti, og dette heter Bugatti Rimac og skal lage framtidens hyperbilen. Det er bare å glede seg!

Det kroatiske merket har også fått ferdig sin første produksjonsbil ‒ Nevera. Dette er et elektrisk monster med fire motorer og 1.914 hestekrefter, klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder og 0-161 km/t på 4,3 sekunder.

Og så er det toppfarten da, som tidligere er hevdet til å ligge over 410 km/t. Men gjør den faktisk det?

Det finnes bare en løsning for å finne det ut, og det er å faktisk teste toppfarten. Så de har satt kurs for testbanen Automotive Testing Papenburg i Tyskland, og denne byr på to 4 kilometer lange rettstrekninger som åpner for hastigheter over 400 km/t.

Videre ble Nevera satt i toppfartsmodus, noe som skaper en aerodynamisk profil som balanserer drageffekten og marktrykket for å sikre stabilitet ved høy hastighet.

Til slutt ble bilen utstyrt med veilovlige Michelin Cup 2R-dekk, og dekkprodusenten selv var også på plass for å holde kontroll på dekkenes tilstand under rekordforsøket.

Sjefsføreren for test- og utvikling, Miro Zrncevic, var på plass bak rattet, og her gjaldt det som å tenke som de norske alpinistene. Banen har nemlig svært doserte svinger som det gjelder å få perfekt utganger av om man skal nå toppfarten.

Rimac forklarer at da bilen kom seg ut av banken holdt den en hastighet på rundt 250 km/t, og da slapp Miro løs alle kreftene som bor i avanserte drivsystemet med fire egenutviklede motorer matet av strømmen fra batteripakken, og Nevera ble raskt slynget inn mot 400 km/t-området.

Da Miro løftet foten fra gasspedalen og fikk bilen tilbake til mer normale hastigheter på en trygg måte, kom nyheten over radioen. Den var på 412 km/t– akkurat som de hadde simulert toppfarten for flere år siden.

Det er raskt nok til å gjøre Nevera til den raskeste produksjons-elbilen registrert på Automotive Testing Papenburg, og dermed også en verdensrekord.

Kroatene forklarer at toppfarten ble målt ved hjelp av Racelogic V-Box, en høypresisjon GPS-basert måleenhet.

Toppfarten på 412 km/t var et mål satt av Rimac-teamet da bilen først ble avduket som konseptet C_Two på bilutstillingen i Genève i 2018, og først nå – etter totalt 1,6 millioner timers utvikling – ble den verifisert.

‒ Å kjøre i 412 km/t, eller 258 mph, betyr å reise med en tredjedel av lydens hastighet. Å oppnå det i en landeveisbil er utrolig komplekst, men i Nevera har vi skapt en bil som kan reise lange avstander på en enkelt ladning, takle trange og kronglete racerbaner og kan i tillegg drive og slå hastighetsrekorder på rette strekninger, både for akselerasjon og V-MAX, sier Zrncevic.

‒ Jeg har kjørt Nevera siden den først snurret på hjulet, og å se den perfekt fintunede bilen som her i dag er et virkelig emosjonelt øyeblikk. Det viktigste jeg har lært under toppfartsforsøket er hvor sammensatt og stabil bilen var – noe som bekrefter at teamene våre for aerodynamikk og kjøretøydynamikk har gjort en fantastisk jobb.

Nå høres hastigheter over 400 km/t ut som komplett galskap, noe det også er. Så de bilene som finner veien ut til kundene har ikke en slik toppfart, men er elektronisk begrenset til 352 km/t. Det burde holde selv på Autobahnen.

Grunnen er ikke først og fremst selve farten, men utfordringen er at dekkene blir utsatt for så ekstreme påkjenninger at det faktisk er en risiko for at de ødelegges. Og det kan selvsagt bli fatalt i hastigheter over 400 km/t.

Med 412 km/t er Nevera både den raskeste elbilen målt i toppfart og på en kvart mile, men den er ikke den aller raskeste produksjonsbilen i verden. Den rekorden tilhører «søstermerket» Bugatti, og en Chiron Super Sport 300+ har bikket som modellnavnet sier 300 mph. Den klarte mer eksakt 304,773 mph tilbake i 2019, og dette tilsvarer 490,484 km/t.

En slik toppfart var aldri målet til Rimac, men nå som de to supermerkene slår seg sammen tar vi for gitt at den neste drømmegrensen snart brytes ‒ 500 km/t.

Det blir neppe en elbil, slik som den imponerende og lynraske Rimac Nevera er. Den som er verdens raskeste elbil.

Les også: