Man kan si mye om Benito Mussolini, kjent som Il duce (lederen) og en nær alliert av Hitler under 2. verdenskrig. Mussolini ville opprinnelig bli lærer, ble arrester for løsgjengeri
og utvist to ganger fra Sveits for sosialistisk oppvigleri og forfalskning, og
ble fengslet i Italia for å ha stukket av fra militærtjenesten.
som førte til at han grunnla det nasjonale fascistpartiet (PNF). Dette partiet klarte å få makten i 1924, og i 1928 forandret
Mussolini og partiet loven slik at PNF ble det eneste lovlige partiet i Italia. Han var altså en diktator, akkurat som Hitler litt lenger
nord i Europa. Hitler var mannen som sørget for at Volkswagen så dagens
lys, for han forlangte nemlig en billig bil for det tyske folket ‒ derav navnet
volks-wagen. Mussolini var kanskje hakket mer bilgal, for han dro også interessen
over til rally. Og det er der denne historien begynner. Italienske Alfa Romeo var en skikkelig tungvekter på racerbanen i mellomkrigstiden, og en av de mest legendariske modellene var 6C. Nærmere bestemt 6C 1750 SS, ja SS som den fryktede gruppen i nazi-organisasjonen.
største løp, Mille Miglia. I 1929 var det ikke færre enn 13 slike på
startstreken, og enda mer imponerende var det at åtte av disse fullførte. Den gang brøt racerbilene sammen for et godt ord, og et godt
eksempel er tidenes første Monaco Grand Prix arrangert samme år ‒ altså i 1929. 9 av 16 biler kom seg til mål, og en av de som måtte bryte
var Albert Perrot i en Alfa Romeo 6C. Grunn? Han mistet hjulet underveis! I Mille Miglia kom altså åtte 6C seg til mål, og sju av
disse ble topp-10.
og eieren måtte ut med 60.000 lire. Det er etter det vi har klart å regne oss
til rundt 400.000 kroner etter dagens verdi. Det er mulig at kjøperen fikk litt rabatt, for det var
nemlig Mussolini. Og han kjørte den i løp. Restaureringsekspertene hos Thornley Kelham har nemlig studert bilder, både levende og stillbilder, og funnet bildebevis med Mussolini bak rattet mens han leder løpet II Radio Auto-Raduno i 1931. Bilen ble solgt videre til en mann ved navn Renato Tigillo 21.
mars 1937, og ble med han til Eritrea som den gang var en italiensk koloni. Der ble bilen «herjet» med, og det ble satt på en masse
uoriginale deler og brukt i bakkeløp. Da Thornley Kelham inspiserte bilen i USA var det ikke mange originale deler igjen, men de fant ut at chassis, bakakselen og girboksen i det minste var original. Selskapet har nå fått jobben av eieren med å sette den
tilbake i 1930-stand, og det er litt av en oppgave britene nå tar på seg. ‒ Vi har gjennomført mange utfordrende restaureringer her på
Thornley Kelham, men denne Alfa Romeo er kanskje vår største test hittil, sier medgrunnlegger
Thornley Kelham. ‒ I løpet av det ekstraordinære livet har den blitt prydet med en vakker håndlaget karosseri fra Stabilimenti Farina, eid og kjørt av en av verdens mest berømte diktatorer, og strippet ned for motorsport og kjørte på gatene i Nord-Afrika. ‒ Utfordringen vår nå er å sette den tilbake i den standen den hadde da den forlot Stabilimenti Farinas Carrozzeria, basert på ytterligere møysommelig forskning og tusenvis av timer med håndarbeid. Bilhistorien som denne må bevares, og vi er glade for å være med på det siste kapitelet i den fantastiske historien. Vi andre gleder oss til å se resultatet, og de aller fleste
er nok også glad for at Mussolini til slutt ble fanget, arrestert og til slutt skutt
i slutten av april 1945. Les også:
- En forsmak på en veldig spesiell BMW M2
- 0-100 km/t på 1,9 sekunder
- En vilt rask og lite elegant(!) Pagani