Med den kolossale satsingen på elbiler skulle man kanskje tro at satsingen på hydrogen lå brakk, men flere produsenter har fortsatt stor tro på denne grønne løsningen ‒ kanskje spesielt godt egnet for varetransport.
En av disse er Renault-gruppen, som i juni opprettet et selskap spesielt for dette formålet. Sammen med brenselscelle-ekspertene Plug Power står de bak Hyvia, eller kanskje skal vi skrive det som HyVia?
-->
Uansett står det for hydrogen (hy) og transport (via), og målet er å komme opp med fullstendige økosystem-løsninger som inkludert varebiler med brenselsceller, hydrogenstasjoner og såkalt grønn hydrogen.
Siden juni har de åpenbart jobbet hardt, for allerede nå kan Hyvia vise fram en prototype av en Renault Master som går på hydrogen.
Dette er en stor varebil, og hydrogen-versjonen som er kalt Master Van H2-Tech har et 12 m3 stort lasterom, og ville måtte hatt et veldig stort batteri om den skulle fått en god rekkevidde som ren elbil. Det problemet trenger ikke hydrogen-versjonen å bekymre seg over.
Master Van H2-Tech er utstyrt med en 33 kW brenselscelle, et 33 kWh stort batteri og fire tanker som totalt kan huse 6 kilo hydrogen.
Det åpner for en voldsom rekkevidde, nemlig hele 500 kilometer. Når tanken må fylles går det også ganske så unna, for det bør gå i løpet av fem minutter. Men da må man først finne en hydrogenstasjon.
Hyvia tilbyr både bilen og stasjonen, for de tenker altså på helheten. Sistnevnte er mulig å både kjøpe, lease eller leie.
I likhet med de elektriske versjonene av varebilene vil også Renault tilby hydrogen-versjonene i flere typer, og mer eksakt har de to nye prototyper planlagt.
Master Chassis Cab H2-Tech har et enda større lasterom med en kapasitet på hele 19 m3 og en rekkevidde på 250 kilometer, mens Master Citybus H2-Tech er en slags minibuss med plass til 15 personer. Her er rekkevidden ventet å bli rundt 300 kilometer.
‒ Jeg er stolt over å kunne presentere våre første hydrogen-prototyper, sier David Holderbach, administrerende direktør Hyvia.
‒ Hyvia handler om å skreddersy løsninger rundt hydrogen-mobilitet til kundene, slik at vi kan møte utfordringene med hydrogenmobilitet. Hyvia vil kunne distribuere hele sitt økosystem i alle territorier og profesjonelle flåter for en karbonfri mobilitet.
Han legger til at selskapet beveger seg raskt framover, og det viser også Renaults nye hydrogen-varebil.
Den skal nemlig være tilgjengelig allerede fra neste år, og her er bilder av Renault Master Van H2-Tech: