En litt stiligere Clio

Renault kommer med en ny spesialutgave av sin populære kompakte modell.


Clio er kanskje ikke like populær som den var for bare noen år siden, men fortsatt selger Renault i snitt godt over 10.000 nye slike hver eneste måned her i Europa.

At Renault faktisk hadde stor tro på modellen allerede fra start av viser navnet, for dette er det engelske navnet til Kleio, en gresk gudinne for musikk, sang og dans. Hun var altså en muse.

Men det er ikke alle plasser modellen er kjent som Clio, for i Japan het nemlig et forhandler-nettverk Clio allerede før Renault kom med bilen i 1990. Der er modellen kjent som Renault Lutecia, og dette navnet hedrer nå den franske produsenten.

For de har nå klar en ny begrenset serie som er kalt nettopp Lutecia, og denne følger dermed i hjulsporene på Paris-utgaven.

Clio består nå av Zen, Limited, Intens og de to topputgavene, R.S. Line og litt mer stilige Clio Lutecia.

Sistnevnte er altså splitter ny, og her har franskmennene fokusert på elegansen både utvendig og innvendig.

På utsiden kommer dette til syne ved diverse messing-aksenter, som på de 17-tommers felgene, rundt logoen og grillen, ventilasjonsåpninger, haifinne-antennen, sideskilt og sidespeilhusene.

På innsiden er dashbordet trukket med 100 prosent biobasert stoff, PET-polstrede seter og en matt messingfarget stripe.

Når det gjelder utstyr kan Lutecia skryte av de samme funksjonene som Intens-versjonen, men med ekstra tonede bakruter, selvdimmende frontlykter, parkeringsradarer foran og et ryggekamera.

Den begrensede serien kan også gjenkjennes av «Lutecia»-merkene ved hai-finneantennen og sidemerket.

Her er den nye serien som skal gjøre Renault Clio enda et hakk stiligere, og vi kan jo feire både med litt musikk, sang og dans ‒ for det hadde nok Kleio satt pris på.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter

Les også