Mange vil ha den flyvende elbåten

De gikk kanskje ikke rett til topps, men Candela har uansett fått en flyvende start på sin første masseproduserte elbåt.


Elbilene har ledet an det elektriske revolusjonen i transporten, og nå følger de andre segmentene etter. Elektriske varebiler er allerede blitt et kjent syn, og det satset tungt både på utslippsfrie ferjer og elektriske busser.

Andre sektorer er også godt i gang, og i forrige uke kunne for eksempel Volvo rapporter om en bestilling av 100 elektriske tunge lastebiler, mens Franzefoss tok i bruk sin elektriske liftbil som skal hente avfallssekker fra bygningsarbeid rundt i Oslo.

I vår ble også verdens første lynlader for elbåter åpnet, noe som skjedde i Florø. Dette markerer også en sterkere satsing på utslippsløse og langt mer lydløse båter, og en produsent som skal være med på denne heter Candela.

Svenskene har for lengst kommet med sin første elbåt, C-7. Denne ble stort sett laget for hånd, og var en slags test for den skikkelige satsingen ‒ C-8.

Det er to litt spesielle ting med C-8, for dette er nemlig en hydrofoil med motoren under vannet.

Hydrofoil viser til en slags vinge montert på undersiden, og blir hastigheten høy nok (16 knop for C-8) løfter båten seg over vannet. Det gir et par fordeler. Mindre vannmotstand åpner for bedre rekkevidde, og en behageligere tur ettersom båten kan løfte seg over bølgene.

Candela sier at rekkevidden for den nye elbåten er på over 50 nautiske mil, så dermed bør den nærmere seg 100 kilometer før batteriet må lades.

Den er også ganske så effektiv, og i 22 knop bruker den kun 16 kW/21 hk. En sammenliknbar 28-fots cabincruiser bruker typisk en 300 hk sterk utvendig motor for å drive den fram.

Candela C-8 skal kunne cruise 2,5 timer i 20 knop, og bølgeslagene skal ifølge svenskene reduseres med 90 prosent i forhold til vanlige båter.

I motsetning til den litt mindre C-7 er C-8 laget for masseproduksjon, og er dermed langt mindre «håndlaget» enn den første fritidsbåten Candela presenterte. Så det er denne som skal markere den store satstingen fra båtprodusenten.

Ulempen med Candela C-8 er prisen, for den koster langt mer enn en vanlig elbil. Prisen er satt til 290.000 euro, så den nærmer seg 3 millioner kroner. Men det har ikke skremt kjøpere.

Candela har nemlig fått mer enn 60 bestillinger i løpet av fem uker den har vært for salg, og svenskene har nok feiret med en ekstra runde med kjöttbollar.

‒ Ifølge våre data er C-8 den andre eller tredje raskest solgte motorbåten i kategorien 28 fot i Skandinavia, sier Mikael Mahlberg, kommunikasjonssjef i Candela.

‒ Og ikke bare elektriske båter, men alle typer kraft. Ved årsskiftet regner vi med å ha en reell innvirkning av salget rundt (båter med) forbrenningsmotorer i denne størrelseskategorien.

En spesiell detalj med C-8 er altså at motoren befinner seg under vannet, og er montert i et torpedo-lignende hus. Candela kaller dette for en game-changer.

‒ C-8 blir den første virkelig stille, raske motorbåten. Det er ingen dunking, ingen støy fra overføringen. Du vil kunne cruise av gårde i 24 knop, med bare lydene fra vinden som suser forbi frontruten, sier Mikael Mahlberg.

Første kundebåt av C-8 skal settes sammen i desember, med første levering i løpet av våren. Candela har for øvrig sin fabrikk like utenfor Stockholm.

Så elbåtene kommer, og da mangler vi bare de virkelig luftbårne. Og der spiller Widerøe en rolle.

Rolls-Royce har nemlig et prosjekt med elfly, og de kunne vise det første reelle resultatet i september. Der og da viste de fram et fungerende elfly, og jomfruturen varte i et kvarter.

Rolls-Royce har som mål om å utvikle et elfly som kan settes inn i vanlig rutedrift innen fem år, og samarbeider med flyprodusenten Tecnam ‒ og Widerøe.

For det er de som skal sette dette flyet inn i en rute, så kanskje verdens første lynlader for fly også blir i Norge? Kanskje til og med i Florø?

Der kan uansett de som flyr lydløst over vannet med en Candela C-8 lade opp sin båt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter