De beste, og dårligste, vinterdekkene

NAF har kjørt en ny testrunde av vinterdekkene, og en nykommer går helt til topps.


På navnet skal dekket kjennes. Smak på Arctic Eagle Claw. Arktisk ørneklør. Det må vel bare bli bra?

NAF og deres magasin Motor har testet denne dekkteknologien fra Goodyear og mange andre, for nå har de gjennomført sin årlige test av vinterdekk. Det inkludert både de med og uten pigger, som tilhører hver sin test-kategori.

I den piggløse kategorien var det ingen store nyheter denne gang, men både Nokian, Goodyear, Nordman, Nexen og Linglong har alle sluppet nye piggdekk. Og en av disse var frekke nok til å gå helt til topps.

Goodyear med sin nye ørneklør-teknologi er like imponerende som navnet selv, og Ultra Grip Arctic2 løfter ifølge NAF «grepet på is til et helt nytt nivå».

Dekkprodusenten påstår selv at Arctic Eagle Claw-teknologien fører til en kraftig forbedring av bremseegenskapene på is, samtidig som lydkomforten er forbedret.

‒ Testresultatene i Motors vinterdekktest viser at de holder sine løfter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det viser altså en ny og stor testrunde av vinterdekk, hvor bilene skodd med de forskjellige dekkene går gjennom en rekke tester.

UG Arctic 2 oppnådde altså hele 87 poeng og vant kampen mellom de med pigger, og nærmest kom Michelin X-Ice North 4 som har tronet øverst etter de to forrige testene. Nå ble det 81 poeng, og en relativ klar 2. plass.

Den siste pallplassen for piggdekkene gikk til Nokian Hakkapeliitta 10 med 76 poeng.

Videre fulgte Nordman 8 (76 poeng), Pirelli Ice Zero 2 (76), Continental IceContact3 (73), Linglong GreenMax WinterGrip2 (64) og nederst Nexen WinGuard WinSpike 3 med skuffende 56 poeng.

Man skulle kanskje tro at de piggfrie vinterdekkene scoret dårligere, for dekkene går selvsagt gjennom de samme tøffe testene. Men slik er det ikke.

Det er som sagt ikke noen store nyheter blant de piggfrie dekkene, og fjoråresvinneren frorsvarer ganske enkelt også topposisjonen i 2021.

‒ Continentals piggfrie vinterdekk vinner i år også. Men det betyr ikke at det er det riktige dekket for det føret du kjører på i din hverdag, sier Sødal.

Med det mener han at vinterdekkene har ulike egenskaper, og via lenken litt lengre ned kan du sjekke ut hvordan dekkene oppførte seg på ulike underlag.

Men allorund og totalt vant Continental VikingContact 7 ganske så klart med 91 poeng, og var dermed også 4 poeng foran piggdekk-vinneren fra Goodyear.

Nest best uten pigger ble Goodyear Ultra Grip 2 med 85 poeng, og nummer tre ble Pirelli IceZero FR som oppnådde 84 poeng.

Deretter fulgte Nokian Hakkapeliitta R3 (80), Michelin X-Ice Snow (73), Nexen Winguard Ice Plus WH43 (64), Continental TS870 (61) og helt sist endte Nordexx WinterSafe Ice med fattige 50 poeng.

Vinterdekkene har altså ulike egenskaper, og de beste er ikke nødvendig de som fungerer optimalt på det vinterføret du kjører mest på.

‒ Det er ingen som klarer å lage et dekk som dekker alle føreforhold i Norge, understreker Sødal.

‒ Derfor er det viktig at du setter deg inn i deltestene i dekktesten for å finne dekket som passer ditt vinterføre best.

Og det kan du gjøre via denne lenken som tar deg til Motors testside for vinterdekk.

Les også:

Les mer om:

Nyheter