- Annonse -
HjemNyheterDe beste, og dårligste, vinterdekkene

De beste, og dårligste, vinterdekkene

NAF har kjørt en ny testrunde av vinterdekkene, og en nykommer går helt til topps.

På navnet skal dekket kjennes. Smak på Arctic Eagle Claw. Arktisk ørneklør. Det må vel bare bli bra?

- Annonse -

NAF og deres magasin Motor har testet denne dekkteknologien fra Goodyear og mange andre, for nå har de gjennomført sin årlige test av vinterdekk. Det inkludert både de med og uten pigger, som tilhører hver sin test-kategori.

I den piggløse kategorien var det ingen store nyheter denne gang, men både Nokian, Goodyear, Nordman, Nexen og Linglong har alle sluppet nye piggdekk. Og en av disse var frekke nok til å gå helt til topps.

Goodyear med sin nye ørneklør-teknologi er like imponerende som navnet selv, og Ultra Grip Arctic2 løfter ifølge NAF «grepet på is til et helt nytt nivå».

Dekkprodusenten påstår selv at Arctic Eagle Claw-teknologien fører til en kraftig forbedring av bremseegenskapene på is, samtidig som lydkomforten er forbedret.

- Annonse -

‒ Testresultatene i Motors vinterdekktest viser at de holder sine løfter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det viser altså en ny og stor testrunde av vinterdekk, hvor bilene skodd med de forskjellige dekkene går gjennom en rekke tester.

UG Arctic 2 oppnådde altså hele 87 poeng og vant kampen mellom de med pigger, og nærmest kom Michelin X-Ice North 4 som har tronet øverst etter de to forrige testene. Nå ble det 81 poeng, og en relativ klar 2. plass.

Den siste pallplassen for piggdekkene gikk til Nokian Hakkapeliitta 10 med 76 poeng.

- Annonse -

Videre fulgte Nordman 8 (76 poeng), Pirelli Ice Zero 2 (76), Continental IceContact3 (73), Linglong GreenMax WinterGrip2 (64) og nederst Nexen WinGuard WinSpike 3 med skuffende 56 poeng.

Man skulle kanskje tro at de piggfrie vinterdekkene scoret dårligere, for dekkene går selvsagt gjennom de samme tøffe testene. Men slik er det ikke.

Det er som sagt ikke noen store nyheter blant de piggfrie dekkene, og fjoråresvinneren frorsvarer ganske enkelt også topposisjonen i 2021.

‒ Continentals piggfrie vinterdekk vinner i år også. Men det betyr ikke at det er det riktige dekket for det føret du kjører på i din hverdag, sier Sødal.

Med det mener han at vinterdekkene har ulike egenskaper, og via lenken litt lengre ned kan du sjekke ut hvordan dekkene oppførte seg på ulike underlag.

Men allorund og totalt vant Continental VikingContact 7 ganske så klart med 91 poeng, og var dermed også 4 poeng foran piggdekk-vinneren fra Goodyear.

Nest best uten pigger ble Goodyear Ultra Grip 2 med 85 poeng, og nummer tre ble Pirelli IceZero FR som oppnådde 84 poeng.

Deretter fulgte Nokian Hakkapeliitta R3 (80), Michelin X-Ice Snow (73), Nexen Winguard Ice Plus WH43 (64), Continental TS870 (61) og helt sist endte Nordexx WinterSafe Ice med fattige 50 poeng.

Vinterdekkene har altså ulike egenskaper, og de beste er ikke nødvendig de som fungerer optimalt på det vinterføret du kjører mest på.

‒ Det er ingen som klarer å lage et dekk som dekker alle føreforhold i Norge, understreker Sødal.

‒ Derfor er det viktig at du setter deg inn i deltestene i dekktesten for å finne dekket som passer ditt vinterføre best.

Og det kan du gjøre via denne lenken som tar deg til Motors testside for vinterdekk.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her