Mister hjulene etter omlegging

Flere mister hjulene etter at de har lagt om til sommer- og vinterdekk, noe som selvsagt kan være livsfarlig.


Vi er nå inne perioden hvor den første snøen nærmer seg. Faktisk har den allerede kommet, og på noen fjelloverganger var det allerede i september et hvitt teppe som skapte utfordrende kjøreforhold.

Så, selvsagt litt avhengig av hvor du befinner deg i landet, er det på tide å begynne å tenke på vinterdekk nå.

Og da er det en viktig ting å huske på, nemlig å sjekke at disse sitter godt etter at du har kjørt en mil eller noe slik. Mange glemmer dette, og for noen blir det også det verst tenkelige resultatet ‒ hjulet faller av under kjøring.

If får hvert år inn rundt fire-fem biler med alvorlige karosseriskader fordi hjulene har løsnet under kjøring, men:

‒ Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

‒ Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil, og at det er «noe» når du beveger rattet.

Normalt skjer dette i forbindelse med omlegging av hjul, og grunnen er at smårystelser får muttere til å bevege seg hvis de ikke er skrudd godt nok til.

– Deretter bare baller det på seg, sier Clementz.

– Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel etter 10-15 kjørte kilometer i etterkant av hjulskift. I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en femtilapp og oppover.

Ikke bare kan det å miste hjul bli en dyr affære, men det er også livsfarlig om dette kommer fykende hvor det befinner seg andre trafikanter. Det er også farlig for de på innsiden av bilen som mister et hjul.

– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier kommunikasjonssjefen.

Så uavhengig om du har skiftet hjulene selv eller fått noe til å gjøre det for deg, ta en sjekk av mutterne (eventuelt boltene) etter den første kjøreturen. Det tar kun minutter, og er en veldig god forsikring både for deg og andre.

Her har If satt sammen noen dekktips for vinteren:

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-15 kilometer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter