Renault viser elbil-framtiden

Renault skal selvsagt satse hardt på elbiler i framtiden, og gir oss nå en forsmak på hva som kommer med en helelektrisk crossover-visjon av populære Megane.


Den store elbilsatsingen er i gang, og for bilprodusentene gjelder det å henge med i svingene. Det inkluderer også de som allerede er veteraner på feltet, slik som Renault som allerede har solgt mer enn 300.000 helelektriske biler i Europa.

De var tidlig med sin elbilsatsing da de introduserte helelektriske Zoe allerede i 2012, men utviklingen skjer nå i et så rasende tempo at de er nødt til å fornye seg om de skal holde følge i kappløpet som har startet. Og det gjør de også.

-->
Renault er i en allianse med Nissan og Mitsubishi, og sammen har de utviklet en plattform som skal danne grunnlaget for nye elbiler utover 2020-tallet. Denne er kalt Common Module Family-Electric Vehicle, men som vanlig for plattformer går den under en enklere forkortelse ‒ CMF-EV.

Fordelen med nye plattformer spesielt laget for elbiler er at disse utnytter den ledige plassen som åpner seg når man rydder bort forbrenningsmotoren og girkassen, og det gjør den nye CMF-EV. Avstandene mellom for- og bakhjulene økes, og gulvet flates ut ved at man plasserer batteriet lavt.

Resultatet blir romsligere biler på innsiden, mens kjøreegenskaper blir forbedret ettersom tyngdepunktet også blir lavere.

Noe den nye elektriske visjonen av Megane er et godt eksempel på.

Denne skal vise hva vi kan forvente oss fra det franske merket i årene som kommer, og er kalt Megane eVision. Utgangspunktet er altså Megane, og bilen har fått en slags coupéform og er en mellomting av en SUV og en vanlig personbil. Altså det vi kjenner som en crossover.

Fronten er en tilnærmet ugjenkjennelig moderne versjon av den vi kjenner fra nye Zoe, og som vi kan se av bildet over er lyktene nærmest designet som en smal lysplanke som bøyer seg rundt panseret kun skilt av Renault-logoen ‒ selvsagt også opplyst.

Også resten av bilen har fått et såkalt dynamisk design, og bak avrundes det hele med en form for lysplanke som bilen altså har foran.

Konseptet som måler 4,21 meter ser helt klart ut som en moderne bil klar for 2020-tallet:

Renault sier ikke noe om rekkevidden til denne, som er utstyrt med et 60 kWh stort batteri. De opplyser dog at den kan lynlades med 130 kW, mens AC-ladingen er klar for 22 kW.

Batteriene er ifølge merket de tynneste på markedet, noe som igjen frigjør innvendig plass. Bilen er for øvrig 1,50 meter høy og 1,80 meter bred.

Elmotoren koblet til forhjulene er på 217 hestekrefter med et dreiemoment på 300 Nm, noe som skal gjøre den i stand til å sprinte opp til 100 km/t på under åtte sekunder.

Megane eVision er som navnet sier en visjon, men en versjon av denne skal inn i produksjon ‒ og det ganske så snart.

Planen er at elbilen skal være klar allerede neste år, og da er det kanskje også på tide å bytte ut den gamle Zoe-modellen også? Megane-visjonen er drøyt 13 centimeter lengre, så den bør passe utmerket som en helelektrisk bybil den og.

Her er bilder av Renault Megane eVision:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter