Renault var en av merkene som ledet an i overgangen til elbiler, men tross suksessen til Zoe-modellen klarte ikke det franske merket å holde på forspranget. Og nå sliter de både mot nye og innpåslitne kinesiske merker, en drøss med nye elbiler fra gamle rivaler og ikke minst Tesla som leder an med Model Y.
Løsningen kan være å skille ut elbilene i en egen satsting. Det tror iallfall Luca de Meo, administrerende direktør i Renault-gruppen.- AmpR Small platform for B-segmentet (tidligere CMF-B EV)
- AmpR Medium platform for C-segmentet (tidligere CMF-EV)
- 50 prosent reduksjon på batterikostnad per kjøretøy for samme rekkevidde
- 25 prosent reduksjon på kostnaden for e-drivlinje per kjøretø
- 25 prosent reduksjon i plattformkostnad per kjøretøy
- 15 prosent reduksjon i overkroppskostnader per kjøretøy
- Driftsdyktighet som tillater en reduksjon på 50 prosent av produksjons- og logistikkkostnadene
Renault 5
Denne skal debutere i løpet av starten på neste år, og er en moderne elektrisk versjon av den legendariske R5-bilen til Renault. Renault 5 skal tilby opptil 400 kilometer rekkevidde med en inngangspris på rundt 25 000 euro. Denne har også den nye Reno-avataren, en virtuell co-pilot med kunstig intelligens som lærer av brukerne hver dag for å bedre forutse og svare på deres behov.
Renault 4
Nok en bil som nikker tilbake til en gammel legende, og skal lanseres i 2025. Bilen skal lages på AmpR Small-plattformen.
«Legend»
Dette er en skikkelig bybil og skal vises allerede «nå», ifølge Renault, og skal by på et særdeles lavt forbruk med 10 kWh/100 kilometer. Her er målet at startprisen skal dukke under 20.000 euro, og vi skal selvsagt komme med sak når Renault viser denne.
Ampere skal ifølge Renault-gruppen være et karbonnøytralt selskap i 2035, og stå bak biler som runder 1 million i 2031.
Les også:
- Toyota til topps i norsk kåring
- Bruktbilprisene faller ‒ nå kan du finne et kupp
- Volvos oppdaterte el-lastebiler er klare