Renault var en av merkene som ledet an i overgangen til elbiler, men tross suksessen til Zoe-modellen klarte ikke det franske merket å holde på forspranget. Og nå sliter de både mot nye og innpåslitne kinesiske merker, en drøss med nye elbiler fra gamle rivaler og ikke minst Tesla som leder an med Model Y.
Løsningen kan være å skille ut elbilene i en egen satsting. Det tror iallfall Luca de Meo, administrerende direktør i Renault-gruppen.
‒ Ampere er et ambisiøst, helhetlig og strukturelt svar fra den europeiske industrien på utfordringene fra øst og vest. I den sanne ånden til Renault, er Ampere konstruert for å gjøre elektriske og tilkoblede biler rimelige for alle, ivareta imperativene til energiomstilling og gripe vekstmulighetene på markedet, sier de Meo.
Dette er altså et elektrisk kjøretøy (EV) og programvareselskap, og målet er at Ampere skal designe, konstruerer, produserer og markedsfører elektriske personbiler under Renault-merket i Europa.
‒ Ampere handler først om å strebe etter teknologisk fortreffelighet og kundeopplevelse, to EV-plattformer, et stort utvalg av syv biler, en ny generasjon sentralisert elektronisk arkitektur, en avansert Android-basert programvarepakke, og det mest kompakte og effektive forsynings- og produksjons-EV-økosystemet, alt skapt i Europa, sier de Meo.
‒ Det unike med Ampere er basert på en åpen og horisontal tilnærming med klassens beste partnere, som sikrer lav risiko, fleksibilitet og smart kapitalallokering for å navigere i et raskt skiftende og konkurransedyktig miljø.
Renault ser for seg en 40 prosent kostnadsreduksjon innen 2027/2028 for 1. og 2. generasjon C-segment elbiler. De sju bilene de Meo hinter til er Megane E-Tech, Scenic E-Tech, Renault 5, Renault 4, «Legend» samt to ukjente elbiler.
Andre merker som skal være involvert i dette er Alpine, Nissan og Mitsubishi.
‒ Jeg er mer enn sikker på at suksessen til Ampere er avhengig av ekspertisen og entusiasmen til et svært mangfoldig team som har vist seg ekstremt effektivt i løpet av de siste to årene med forberedelser, sier Luca de Meo.
Veikartet til Ampere viser også en ambisjon om å øke inntektene på 30 prosent mellom 2023 og 2031, fra 10 milliarder euro i 2025 med fire elbiler til mer enn 25 milliarder euro i omsetning i 2031 med sju elbiler.
Dette er de to plattformene som sjefen nevnte:
- AmpR Small platform for B-segmentet (tidligere CMF-B EV)
- AmpR Medium platform for C-segmentet (tidligere CMF-EV)
I tillegg ser Renault for seg dette rundt batteri og e-drivlinje:
- 50 prosent reduksjon på batterikostnad per kjøretøy for samme rekkevidde
- 25 prosent reduksjon på kostnaden for e-drivlinje per kjøretø
Kjøretøy (plattform og kropp):
- 25 prosent reduksjon i plattformkostnad per kjøretøy
- 15 prosent reduksjon i overkroppskostnader per kjøretøy
- Driftsdyktighet som tillater en reduksjon på 50 prosent av produksjons- og logistikkkostnadene
Og det mest spennende, de fem elbilene som allerede er annonsert.
Megane E-Tech
Allerede lansert, og det ruller rundt 1.200 slike rundt på norske veier, og denne har ute i Europa en utgangspris på 38.000 euro.
Scenic E-Tech
Skal på markedet tidlig neste år med en inngangspris på rundt 40.000 euro, og skal bestå av opptil 95 prosent resirkulerbare materialer. WLTP-rekkevidden skal etter planen bli over 625 kilometer.
Renault 5
Denne skal debutere i løpet av starten på neste år, og er en moderne elektrisk versjon av den legendariske R5-bilen til Renault. Renault 5 skal tilby opptil 400 kilometer rekkevidde med en inngangspris på rundt 25 000 euro. Denne har også den nye Reno-avataren, en virtuell co-pilot med kunstig intelligens som lærer av brukerne hver dag for å bedre forutse og svare på deres behov.
Renault 4
Nok en bil som nikker tilbake til en gammel legende, og skal lanseres i 2025. Bilen skal lages på AmpR Small-plattformen.
«Legend»
Dette er en skikkelig bybil og skal vises allerede «nå», ifølge Renault, og skal by på et særdeles lavt forbruk med 10 kWh/100 kilometer. Her er målet at startprisen skal dukke under 20.000 euro, og vi skal selvsagt komme med sak når Renault viser denne.
Ampere skal ifølge Renault-gruppen være et karbonnøytralt selskap i 2035, og stå bak biler som runder 1 million i 2031.
Les også: