Renault var en av merkene som ledet an i overgangen til elbiler, men tross suksessen til Zoe-modellen klarte ikke det franske merket å holde på forspranget. Og nå sliter de både mot nye og innpåslitne kinesiske merker, en drøss med nye elbiler fra gamle rivaler og ikke minst Tesla som leder an med Model Y.
Løsningen kan være å skille ut elbilene i en egen satsting. Det tror iallfall Luca de Meo, administrerende direktør i Renault-gruppen. ‒ Ampere er et ambisiøst, helhetlig og strukturelt svar fra den europeiske industrien på utfordringene fra øst og vest. I den sanne ånden til Renault, er Ampere konstruert for å gjøre elektriske og tilkoblede biler rimelige for alle, ivareta imperativene til energiomstilling og gripe vekstmulighetene på markedet, sier de Meo. Dette er altså et elektrisk kjøretøy (EV) og programvareselskap, og målet er at Ampere skal designe, konstruerer, produserer og markedsfører elektriske personbiler under Renault-merket i Europa. ‒ Ampere handler først om å strebe etter teknologisk fortreffelighet og kundeopplevelse, to EV-plattformer, et stort utvalg av syv biler, en ny generasjon sentralisert elektronisk arkitektur, en avansert Android-basert programvarepakke, og det mest kompakte og effektive forsynings- og produksjons-EV-økosystemet, alt skapt i Europa, sier de Meo. ‒ Det unike med Ampere er basert på en åpen og horisontal tilnærming med klassens beste partnere, som sikrer lav risiko, fleksibilitet og smart kapitalallokering for å navigere i et raskt skiftende og konkurransedyktig miljø. Renault ser for seg en 40 prosent kostnadsreduksjon innen 2027/2028 for 1. og 2. generasjon C-segment elbiler. De sju bilene de Meo hinter til er Megane E-Tech, Scenic E-Tech, Renault 5, Renault 4, «Legend» samt to ukjente elbiler. Andre merker som skal være involvert i dette er Alpine, Nissan og Mitsubishi. ‒ Jeg er mer enn sikker på at suksessen til Ampere er avhengig av ekspertisen og entusiasmen til et svært mangfoldig team som har vist seg ekstremt effektivt i løpet av de siste to årene med forberedelser, sier Luca de Meo.- AmpR Small platform for B-segmentet (tidligere CMF-B EV)
- AmpR Medium platform for C-segmentet (tidligere CMF-EV)
- 50 prosent reduksjon på batterikostnad per kjøretøy for samme rekkevidde
- 25 prosent reduksjon på kostnaden for e-drivlinje per kjøretø
- 25 prosent reduksjon i plattformkostnad per kjøretøy
- 15 prosent reduksjon i overkroppskostnader per kjøretøy
- Driftsdyktighet som tillater en reduksjon på 50 prosent av produksjons- og logistikkkostnadene
