Toyota er den produsenten som selger flest biler globalt sett, men her hjemme må de enn så lenge se seg slått av to andre merker.
Tesla med sin globale bestselger er den store eneren her hjemme, og med kun to måneder kan merket allerede kåres til årets mest populære. Takket være Model Y har de nemlig rundet 22.000 biler, og er et hav foran de to neste. Men det blir en knallhard kamp om å bli nummer to, for etter oktober skilte det kun noen hundre biler mellom Volkswagen og Toyota fordel det tyske merket. Her er ingenting avgjort før vi skriver 2024. Det som er avgjort er årets Kantar Bilindeks, denne årlige kåringen hvor ofte Toyota og Volkswagen konkurrerer om å gå helt til topps. Det var også tilfellet i år. Denne indeksen tar utgangspunkt i salgstallene, så nye merker som foreløpig ikke har et stort nok salg blir ikke vurderte. Deretter bestemmer nybilkjøperne hvem som blir det beste merket. – Toyota har vunnet denne årlige kåringen flere ganger tidligere, og scorer jevnt over høyt på alle parametere som er viktige for nybilkjøpere, sier bilmarkedsekspert Anders Hovde i Kantar, som er ansvarlig for undersøkelsen. ‒ Markedets inntrykk av Toyota er svært godt, og kundene er blant markedets mest tilfredse. Kåringen blir nå gjennomført i samarbeid med Aller, og bygger i år på intervju gjennomført i oktober med 2.000 personer som i løpet av de siste 12 månedene har kjøpt eller leaset fabrikkny bil i Norge, forklarer Toyota. Årets undersøkelse viser at nybilkjøperne trekker særlig fram gode kjøreegenskaper og firehjulsdrift som det viktigste ved valg av ny bil, og andre ting som er viktige pekes det på bilmerket renommé og erfaring fra testkjøring.