Også tungtransporten jobber hardt for å lage elektriske biler som kan være konkurransedyktige med de mer tradisjonelle, og Volvo er en av de som viser vei.
Svenskene var tidlig med den elektriske satstingen, og el-lastebilene har siden 2019 funnet veien til mange markeder i både Europa, Midtøsten, Afrika, Asia og Australia.
I sommer kunne de melde at det var på gang oppdaterte mellomstore lastebiler, og de er nå klare. Det betyr ganske store steg i riktig retning.
For her kan de by på rekkevidder som til og med snuser på de som vanlige elbiler har, for Volvo FL Electric passerer 400 kilometer med god klaring og har en rekkevidde på 450 kilometer. Volvo FE Electric henger dog et stykke bak med rekkevidde på inntil 275 kilometer.
Og det er flere gode nyheter. Ladetiden blir nærmere halvert, og det er også nye, aktive sikkerhetssystemer montert i de mellomtunge elektriske lastebilene designet for tettbygde områder. Så ja, både trygg og utslippsfri transport i byer.
Lastebiler kan som kjent være så mangt, og de fra Volvo kan brukes både til ting som distribusjon, avfallshåndtering og bygg og anlegg ‒ alle ting som gjør at de ofte kjører i byene.
Noe som er viktig for de større elektriske kjøretøyene er hjemmelading, for her gjelder det å utnytte laste- og hviletiden best mulig. Volvo har skjønt dette, og de oppdaterte utgavene nærmer dobler hastigheten og kan håndtere lading på vekselstrøm opp til 43 kW.
– Volvo Trucks har et markedsledende utvalg av elektriske lastebiler – og vi forbedrer dem stadig for å gjøre det mulig for flere selskaper å ta steget og få utslippsfrie kjøretøy i sin daglige virksomhet, sier Jessica Sandström, leder for produktutvikling i Volvo Trucks.
– De oppgraderte Volvo FL- og FE-modellene er ideelle verktøy for virksomheter som har bærekraft høyt oppe på agendaen og gir et vidt spekter av bruksområder for kundene deres.
Når det gjelder sikkerhet er dette kanskje spesielt viktig for de større kjøretøyene som deler veien med både biler og myke trafikanter i travle bygater. Volvos FL- og FE-modeller får nå flere som også er vanlig i personbiler, og overgår trafikksikkerhetsdirektivet som trer i kraft i 2024. Du kan se disse i listen helt nederst.
I tillegg har de nye FL- og FE-modellene også et litt nytt design med en fornyet front, lett gjenkjennelige LED-frontlykter og et større jernmerke i tillegg til Volvo ordmerke i fronten, forklarer de selv.
Til slutt kan Volvo opplyse om at alle drivlinjevariantene av Volvo FL og FE, inkludert elektrisk, gass og diesel, har fått en rekke nye funksjoner som gjør dem enda bedre utrustet for en moderne virksomhet i byen.
Oppsummering av noen av oppdateringene til Volvo FL og FE:
- De utvendige speilene er gjort slankere, slik at sjåføren får bedre direkte sikt til omgivelsene
- Interiøret har fått nye LED-lys og et låsbart innvendig oppbevaringsrom som vil forbedre arbeidsmiljøet
- Volvo FL og FE kan utrustes med et 360-graders fugleperspektivkamera og/eller et kamera som viser siden
- Den nye nøkkelen er fullspekket med nye brukervennlige funksjoner
- Den elektriske versjonen har et nytt elektrisk kraftuttak, noe som gjør det mulig med påbygg uten en elektromekanisk motor, noe som gjør påbyggingen enklere og sparer vekt
- Nye sikkerhetssystemer inkluderer deteksjonsteknologi for myke trafikanter, blindsoneovervåkning og trøtthetsvarsling.
Les også: