Rekordhøy norsk formel 1-interesse

Kan noen slå Lewis Hamilton? Det lurer mange nordmenn på, for formel 1-kommentator Atle Guldbrandsen rapporterer om en rekordhøy interesse foran årets sesong.


Den nærmeste vi har vært en «norsk fører» i formel 1 er kanskje Michael Schumacher, tyskeren som hadde Norge som sitt andre hjemland og koste seg titt og ofte i sitt hytteparadis på Trysil.

Det har også vært noen ekte nordmenn som har snust på den ypperste motorsporten, slik som Harald Huysman, Tommy Rustad, Thomas Schie, Stian Sørlie og Dennis Olsen. Men det hviler en slags forbannelse over norsk deltakelse i formel 1, og av ulike årsaker glapp muligheten for alle disse.

Men vi gir selvsagt ikke opp håpet, og kanskje kan stortalentet Dennis Hauger bryte den fordømte forbannelsen? 18-åringen skal kjøre formel 3 for det italienske laget Prema i år, og som lagkamerat får han stortalentet Arthur Leclerc ‒ lillebroren til Ferraris Charles Leclerc i formel 1.

Og tar Hauger steget inn i formel 1 vil den norske interessen garantert eksplodere, for er det noe vi elsker er det nordmenn i verdensidretter. Det kan vi bare se på PGA, hvor den norske interessen rundt Viktor Hovland er så vill at vårt lille land nå er sjette størst når det kommer til å generere trafikk til den offisielle nettsiden pgatour.com.

Selv uten et norsk innslag er den norske interessen rundt formel 1 formidabel, noe den alltid har vært. Men nå er det ikke lenger bare de «vanlige» F1-frelste som følger med, for det er også en slags Hovland-effekt i denne sporten.

Det har nemlig kommet en svært så populær dokumentar som følger sirkuset fra innsiden på en strømmetjeneste, og denne åpner døren for et helt nytt F1-publikum.

‒ Vi opplever at formel 1-interessen er rekordhøy i Norge om dagen, bekrefter da også racerfører og ikke minst formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen hos Viaplay og V Sport.

‒ Fjoråret ble preget av koronapandemien, men det ble likevel et fantastisk år for formel 1 med en rekke utrolig spennende løp og store nyheter på løpende bånd. Det er heller ikke til å stikke under en stol at Netflix-serien Drive to Survive har vært viktig for interessen, og ikke minst at Dennis Hauger lukter på formel 1.

Nå er ventetiden over for både gamle og nye F1-entusiaster, for årets sesong starter til helgen.

Nok en gang handler det meste om Lewis Hamilton, som med en ny sammenlagtseier blir historiens mestvinnende formel 1-fører målt i VM-titler.

‒ Årets biler er ganske like fjorårets, så Lewis Hamilton er storfavoritt, sier Gulbrandsen.

‒ Men hvem vet, kanskje Sergio Perez, som er ny i Red Bull, kan utfordre ham? Eller er dette året hvor teamkamerat Valtteri Bottas skal klare å slå Hamilton?

Britiske Hamilton har tatt de fire siste VM-titlene, og utgjør sammen med Bottas det suverene Mercedes-laget. Finnen er sammen med landsmann og Alfa Romeo-fører Kimi Räikkönen våre to nordiske håp i formel 1.

Hamilton og Bottas ble nummer én og to i 2020, mens Nederlands aller største idrettsstjerne Max Verstappen ble nummer tre. Red Bull-føreren endte hele 133 poeng bak Hamilton, så energidrikklaget trenger enda litt mer energi om de skal hamle opp med det tyske laget i år.

Ferrari håper selvsagt på å snu den dårlige trenden de har vært inne i, for en 8. plass for Leclerc i 2020 er ikke all verden å skryte av for det tidligere suverene laget.

Det blir også et par nye bekjentskaper i årets sesong.

Aston Martin returnerer til serien 61 år etter at de forlot sirkuset, mens Alpine erstatter Renault på startplata. Det franske laget har like godt lokket en tidligere verdensmester til seg, spanske Fernando Alonso som ble verdensmester med Renault i 2005 og 2006. Og ja, det har også britiske Aston Martin gjort med tyske Sebastian Vettel, fire ganger tidligere verdensmester med Red Bull.

Det er også en spennende nykommer blant førerne, for en av de to førerne til Haas har et ganske så kjent etternavn. Mick Schumacher vant formel 2-serien i fjor, og 22-åringen kjører nå i hjulsporene til sin berømte far inn i formel 1-sirkuset. Så mange vil nok følge med på hva Michael Schumachers sønn klarer å få til i den ypperste motorsportserien.

Atle Gulbrandsen er uansett klar for årets premiere som sendes direkte på V sport.

‒ Det blir spennende å se hva Fernando Alonso kan klare i sitt comeback, om Ferrari kan gjøre det bedre enn i fjor nå som de har fått Carlos Sainz på laget, hvordan Sebastian Vettel vil gjøre det i Aston Martin og ikke minst hva Mick Schumacher kan klare i sitt første år i formel 1, sier kommentatoren.

Årets formel 1 innledes med Bahrain GP, og V sport sender både fredagens treninger, lørdagens kvalifisering og selvsagt søndagens løp som har det litt uvanlige starttidspunktet kl. 16.

Vi befinner oss som kjent fortsatt inne i en koronapandemi, men om alt går etter planen blir dette årets formel 1-kalander:

  • 28. mars: Bahrain
  • 18. april: Italia (Imola)
  • 2. mai: Portugal
  • 9. mai: Spania
  • 23. mai: Monaco
  • 6. juni: Aserbajdsjan
  • 13. juni: Canada
  • 27. juni: Frankrike
  • 4. juli: Østerrike
  • 18. juli: Storbritannia
  • 1. august: Ungarn
  • 29. august: Belgia
  • 5. september: Nederland
  • 12. september: Italia (Monza)
  • 26. september: Russland
  • 3. oktober: Singapore
  • 10. oktober: Japan
  • 24. oktober: USA
  • 31. oktober: Mexico
  • 7. november: Brasil
  • 21. november: Australia
  • 5. desember: Saudi Arabia
  • 12. desember: Abu Dhabi

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport