Puma stakk av med prestisjepris

Pumaen til Ford brølte høyest, og stakk av med Storbritannias gjeveste nybil-pris for 2020.


Det finnes en rekke «årets bil»-priser, men de er ikke alltid
rettet mot hva forbrukerne egentlig vil ha.

Her skiller What Car? seg ut.

Dette britiske magasinet retter seg først og fremst mot
bilkjøpere, og ikke mot bilentusiastene som mange av de andre bilmagasinene jo forståelig
nok gjør.

What Car? tester en drøss med biler i løpet av året, og det
gjelder i høyeste grad også bruktbiler. De fokuserer på brukervennlighet,
vedlikehold og holdbarhet, og gir deretter råd om hva som er fornuftig å kjøpe.

Hvert år kårer de også årets nybil og årets bruktbil, og nå er
tiden kommet for årets nye bil.

Og den 43. bilen som kan skryte på seg å være årets nybil
til What Car? er Fords nye Puma.

Produsenten pensjonerte modellen for nærmere 20 år siden,
men i fjor gjorde den comeback som en kompakt SUV.

Dette er et meget tøft segment med mange tunge rivaler, men
Ford har prøvd å skille seg ut med å gi Puma mye ny teknologi, en rimelig utgangspris
og den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren koblet med mildhybrid-teknologi.

 

Den totale pakken imponerte altså juryen til What Car? så mye at de nå har kåret den til årets bil 2020.

Dette er første gang Ford vinner kåringen siden de gikk helt
til topps i 2009 med Fiesta, og totalt den sjette gangen Ford innkasserer
hovedprisen.

Tre av bilene som fulgte Puma til målstreken i årets kåring
var Skoda Scala, Range Rover Evoque og Tesla Model 3.

Puma tok altså hovedprisen, men det vanket også priser til
alle klassevinnerne.

What Car? har sett utviklingen, og introduserte tre nye
klasser for 2020 ‒ liten elektrisk bil, stor elektrisk bil og coupé-SUV.

Vinnerne i disse klassene ble henholdsvis Renault Zoe, Tesla
Model 3 og Range Rover Velar.

Ellers var det en stor kveld for BMW, som røsket med seg
mange priser.

3-serie vant beste direktørbil, beste ladbare hybridbil og sikkerhetsprisen,
mens 5-serie ble beste luksusbilen.

Skoda og Audi hentet også flere priser.

Skoda med Superb som beste stasjonsvogn og beste familiebil,
mens Audi gikk til topps i luksus-SUV-klassen med Q7 og coupé-klassen med TT.

Publikumsprisen for den nye modellen leserne ser mest fram til gikk til Land Rover Defender, og merket også tok prisen som beste familie-SUV med Range Rover Evoque.

Citroën og Volkswagen var merkene som hentet samme pris på
rad, med Citroën Berlingo som beste flerbruksbil og Volkswagen Polo som beste
småbil.

Til slutt ble Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio og Peugeot 5008
tre-doble vinnere da de hentet prisen som henholdsvis beste ytelsesbil og beste
store SUV.

Sjekk ut vinnerne i alle de 28 klassene, og klikk på bilene
for å lese hva What Car? mener om hver av dem.

  • Årets bil 2020:

Ford Puma

  • Beste ytelsesbil:

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

  • Beste sportsbil:

Alpine A110 Pure

  • Beste luksus-SUV:

Audi Q7

  • Beste coupé:

Audi TT

  • Beste ladbare hybrid:

BMW 3-serie

  • Beste direktørbil:

BMW 3-serie

  • Beste luksusbil:

BMW 5-serie

  • Beste MPV:

Citroën Berlingo

  • Beste små-SUV:

Ford Puma

  • Beste kompakte sportsbil:

Honda Civic Type R GT

  • Mest verdi:

Kia Picanto

  • Beste familie-SUV:

Range Rover Evoque

  • Beste coupé-SUV:

Range Rover Velar

  • Beste kabriolet:

Mercedes Benz S-klasse

  • Beste store SUV:

Peugeot 5008

  • Beste sports-SUV:

Porsche Macan S

  • Beste små elektrisk bil:

Renault Zoe

  • Beste familiebil:

Skoda Scala

  • Beste stasjonsvogn:

Skoda Superb

  • Beste store elektriske bil:

Tesla Model 3

  • Beste hybrid:

Toyota Corolla

  • Beste småbil:

Volkswagen Polo

  • Beste pickup:

Volkswagen Amarok

  • Sikkerhetsprisen:

BMW 3-serie

  • Lesernes pris:

Land Rover Defender

  • Pålitelighetsprisen:

Lexus

  • Teknologiprisen:

Subaru

Les også: