Pumaen til Ford brølte høyest, og stakk av med Storbritannias gjeveste nybil-pris for 2020.
Det finnes en rekke «årets bil»-priser, men de er ikke alltid rettet mot hva forbrukerne egentlig vil ha.
Her skiller What Car? seg ut.
Dette britiske magasinet retter seg først og fremst mot bilkjøpere, og ikke mot bilentusiastene som mange av de andre bilmagasinene jo forståelig nok gjør.
What Car? tester en drøss med biler i løpet av året, og det gjelder i høyeste grad også bruktbiler. De fokuserer på brukervennlighet, vedlikehold og holdbarhet, og gir deretter råd om hva som er fornuftig å kjøpe.
Hvert år kårer de også årets nybil og årets bruktbil, og nå er tiden kommet for årets nye bil.
Og den 43. bilen som kan skryte på seg å være årets nybil til What Car? er Fords nye Puma.
Produsenten pensjonerte modellen for nærmere 20 år siden, men i fjor gjorde den comeback som en kompakt SUV.
Dette er et meget tøft segment med mange tunge rivaler, men Ford har prøvd å skille seg ut med å gi Puma mye ny teknologi, en rimelig utgangspris og den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren koblet med mildhybrid-teknologi.
Den totale pakken imponerte altså juryen til What Car? så mye at de nå har kåret den til årets bil 2020.

Dette er første gang Ford vinner kåringen siden de gikk helt til topps i 2009 med Fiesta, og totalt den sjette gangen Ford innkasserer hovedprisen.
Tre av bilene som fulgte Puma til målstreken i årets kåring var Skoda Scala, Range Rover Evoque og Tesla Model 3.
Puma tok altså hovedprisen, men det vanket også priser til alle klassevinnerne.
What Car? har sett utviklingen, og introduserte tre nye klasser for 2020 ‒ liten elektrisk bil, stor elektrisk bil og coupé-SUV.
Vinnerne i disse klassene ble henholdsvis Renault Zoe, Tesla Model 3 og Range Rover Velar.
Ellers var det en stor kveld for BMW, som røsket med seg mange priser.
3-serie vant beste direktørbil, beste ladbare hybridbil og sikkerhetsprisen, mens 5-serie ble beste luksusbilen.
Skoda og Audi hentet også flere priser.
Skoda med Superb som beste stasjonsvogn og beste familiebil, mens Audi gikk til topps i luksus-SUV-klassen med Q7 og coupé-klassen med TT.
Publikumsprisen for den nye modellen leserne ser mest fram til gikk til Land Rover Defender, og merket også tok prisen som beste familie-SUV med Range Rover Evoque.

Citroën og Volkswagen var merkene som hentet samme pris på rad, med Citroën Berlingo som beste flerbruksbil og Volkswagen Polo som beste småbil.
Til slutt ble Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio og Peugeot 5008 tre-doble vinnere da de hentet prisen som henholdsvis beste ytelsesbil og beste store SUV.
Sjekk ut vinnerne i alle de 28 klassene, og klikk på bilene for å lese hva What Car? mener om hver av dem.
- Årets bil 2020:
- Beste ytelsesbil:
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
- Beste sportsbil:
- Beste luksus-SUV:
- Beste coupé:
- Beste ladbare hybrid:
- Beste direktørbil:
- Beste luksusbil:
- Beste MPV:
- Beste små-SUV:
- Beste kompakte sportsbil:
- Mest verdi:
- Beste familie-SUV:
- Beste coupé-SUV:
- Beste kabriolet:
- Beste store SUV:
- Beste sports-SUV:
- Beste små elektrisk bil:
- Beste familiebil:
- Beste stasjonsvogn:
- Beste store elektriske bil:
- Beste hybrid:
- Beste småbil:
- Beste pickup:
- Sikkerhetsprisen:
- Lesernes pris:
- Pålitelighetsprisen:
- Teknologiprisen:
Les også:
[…] View full source […]
[…] BIL24.no: Det finnes en rekke «årets bil»-priser, men de er ikke alltid rettet mot hva forbrukerne egentlig vil ha. […]
[…] BIL24: Det finnes en rekke «årets bil»-priser, men de er ikke alltid rettet mot hva forbrukerne egentlig vil ha. […]