Hipp hurra, her er den første kundebilen av Volvo EX90. (Fotos: Volvo)

Produksjonen av Volvo EX90 i gang

Volvo gleder seg så mye til det kommende SUV-flaggskipet EX90 at de faktisk har framskjøvet produksjonen. Nå er den første kundebilen produsert.


Svenskene har faktisk to nye elektriske 90-modeller på gang.

EM90 er en MPV, en større flerbruksbil som bør være ganske perfekt for storfamilier. For dette er også en elbil uten et bråkete drivverk, og utstyrt med et 118 kWh stort batteri bør rekkevidden også åpne for langturer.

-->
Volvo EM90 skal først introduseres i Kina, så den er fortsatt et stykke unna.

Men den andre er mer enn i rute til Europa, for storesøster i EX-familien er allerede i produksjon. EX90 har også som mål å bli den sikreste Volvo-modellen i historien, og det sier ikke lite ‒ Volvo er blant annet merket som introduserte 3-punkts setebelter på slutten av 1950-tallet.

EX90 kombinerer ifølge Volvo selv avanserte sensorer, egenutviklet programvare og en kraftig kjernedatamaskin, og representerer det neste steget for merket.

 – Helelektriske Volvo EX90 betyr starten på en ny epoke for Volvo Cars, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.

‒ En epoke som handler om sikkerhet, bærekraft og menneskesentrisk teknologi. EX90 produseres med stolthet i USA, som reflekterer vår langsiktige forpliktelse til menneskene i Sør-Carolina og det amerikanske markedet som helhet.

Volvo EX90 var planlagt litt senere, men nå har altså den aller første kundebilen rullet av samlebåndet på fabrikken i Charleston. Den var i fargen Denim Blue, og skal til en kunde i USA senere i år.

Men den bruker ikke altfor lang tid over til Norge, og de første EX90 er forventet her mot slutten av året.

– Volvo EX90 leveres med et meget høyt utstyrsnivå, der vi har inkludert alt man forventer av en topputstyrt premium-SUV, kombinert med det nyeste innen sikkerhet, skjermteknologi og bærekraftige materialer, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Prisene er også klare. Twin Motor-utgaven har en startpris på 899.900 kroner for utstyrsnivå Plus og 979.900 kroner for utstyrsnivå Ultra.

Når det gjelder rekkevidde forventer Volvo at bilen med neste generasjon elbilteknologi lander på rundt 600 kilometer, og har en ny generasjon med aktiv og passiv sikkerhetsteknologi. Dette er koblet til programvare som mottar informasjon fra bilens mange sensorer, radarer og kameraer.

Som lillesøster EX30 er også EX90 inspirert av skandinavisk Volvo-design, og dette skal kombinerer rene, elegante linjer med aerodynamiske egenskaper. Som de fleste andre som designer nye elbiler har Volvo også hatt fokus på minst mulig luftmotstand, og bilen er designet som en 7-seter og skal ha rikelig med plass, allsidighet og komfort.

Også som de fleste andre nye biler kan programvaren oppdateres automatisk gjennom trådløst OTA, og disse leveres aktiveres ved hjelp av kunstig intelligens og mottar informasjon gjennom datainnhenting i sanntid, forklarer Volvo.

Den første EX90 er altså satt sammen i USA, og Volvo åpnet fabrikken utenfor Charleston for seks år siden. Der setter de sammen EX90 og S60 sedan, og har kapasitet til å bygge opptil 150.000 biler i året.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Volvo Volvo EX90