Tilbake i mars kom Volvo med to store nyheter. De hadde nemlig bestemt seg for at alle nye biler de selger innen 2030 skal være elbiler, og for å feire dette viste de fram en helt ny helelektrisk modell.
Volvo C40 blir den andre elbilen til Volvo, og er en SUV uten helt å være det. Den er nemlig en del centimeter lavere enn en XC40, 1,58 meter høy mot 1,65 meter, men Volvo er altså ikke helt villig til å slippe den høye sitteplassen. Volvo S60 og V60 er for eksempel under 1,44 meter høy.
-->
I lengden er C40 nærmest identisk til XC40, og er 4,431 meter lang mot XC40’ 4,425 meter. Altså 6 mm lengre.
I juni åpnet Volvo for bestillinger av C40, og nå har det nest siste steget blitt tatt.
Torsdag gikk nemlig elbilen inn i produksjonen på fabrikken i belgiske Gent, hvor også XC40 Recharge lages. Med den nye modellen utvider også Volvo kapasiteten i den moderne fabrikken, som nå kan sette sammen 135.000 biler i året.
‒ C40 Recharge er en bil som representerer framtiden vår, sier Javier Varela, senior visepresident for industriell drift og kvalitet hos Volvo Cars.
‒ Vår produksjonsvirksomhet og et tett samarbeid med våre leverandører er nøkkelen for å nå våre framtidige ambisjoner når det kommer til elektrifisering og klimanøytralitet. Vårt anlegg i Gent er klart for en helelektrisk framtid, og vil være en viktig del av vårt globale industrinettverk i årene som kommer.
I likhet med XC40 Recharge er også C40 Recharge utstyrt med et infotainment basert på Googles Android, og kommer med en elmotor foran og en bak. Så ja, firehjulsdrift. Og siden dette er en svensk bil, de er jo like glade i hengerfester som oss, så er det selvsagt også mulig å hekte en henger bakpå.
Batteriet er på 78 kWh, og WLTP-rekkevidden ventet å ligge rundt 440 kilometer. Her spiller også utstyr og hjul inn, og på volvo.no opererer de for eksempel med en rekkevidde på 420 kilometer.
C40 kan lades via 150 kW og da tar 10-80 prosent rundt 40 minutter, opplyser Volvo nå, og den er også helt skinnfri i bærekraftens navn.
Og nå bør den heller ikke være så veldig langt unna forhandlerne.
For den gikk altså inn i ordinær produksjon torsdag, og har dermed tatt det nest siste steget mot kommende norske kunder.