Prissjokk for luksuriøs el-SUV

Bilprodusenten Fisker vil presse prisen ned på Tesla Model 3-nivå for den kommende luksuriøse elbilen.

Du drar kanskje kjensel på navnet Fisker, men er ikke helt sikker på hvor du har det fra?

Bak det navnet befinner det seg en danske ved navn Henrik Fisker, og han har en CV knapt noen andre i bilindustrien kan matche.

Han har nemlig vært innom merker som BMW, Ford og Aston Martin, og står bak biler legendariske biler som BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage.

Men han har ambisjoner langt utover det å designe biler for andre.

Han vil nemlig lage sine egne biler.

Den første Fisker prøvde seg på het Karma, og selv om det er fristende så skal vi skal la ordspillene rundt navnet ligge. Man skal som kjent ikke terge karma for mye.

Det var en hybrid i det øvre prissjiktet, og fikk et kort liv. Karma kom i 2011, og allerede i 2012 var det slutt.

Men danskamerikaneren ga ikke opp, og i 2016 stiftet han Fisker Inc. som skal produsere elbiler med autonome egenskaper.

Den første han viste fram var EMotion, en elektrisk sportsbil med firehjulstrekk og en toppfart på 260 km/t, en rekkevidde på +643 kilometer og hurtigladning som skal gi saft nok for 200 kilometer i løpet av ni minutter.

Slik ser den ut:

EMotion skal også være selvkjørende helt opp på nivå 4, noe fortsatt ingen biler klarer.

Haken er at den ikke er laget for massemarkedet, og den imponerende elektriske sportsbilen skal visstnok ende opp med en prislapp på rundt millionen.

Men den godeste Fisker har en god nyhet på lager.

De har nemlig en folkebil på gang ‒ en helelektrisk SUV.

Og denne skal prises etter Tesla Model 3, som avhengig av utgavene ligger på rundt 40.000 dollar i USA.

‒ Den globale bilindustrien går inn i en ny epoke med elektrifisering og forbrukerpreferanser som skifter mot bærekraftig mobilitet, sier Henrik Fisker.

‒ Den neste store revolusjonen i bilindustrien vil være preget av rimelige og pålitelige elektriske biler, som møter den nye forbrukerens smak. Vi utvikler for øyeblikket vår første rimelige bil, priset godt under Fisker Emotion, og som vil koste rundt 40.000 dollar. Vårt utvalg av rimelige biler vil etter hvert overstige årlige volumer på 250.000 eksemplarer, sier dansken.

På Twitter-meldingen under kan vi se at han ikke nøyer seg «rundt 40.000», men faktisk går under den grensen.

Om vi fortsatt slipper avgifter på elbiler betyr det altså en pris på under en halv million kroner, og da begynner vi å snakke butikk for norske forbrukere.

Det som skiller Fisker fra de andre elbilprodusentene er batteripakken.

De utvikler nemlig faststoff-batteri, av mange (inkludert Toyota) sett på som morgendagens batterier.

Disse har en energitetthet som er 2,5 høyere enn litium-ion-batteriene som dagens elbiler bruker, og ifølge Fisker vil faststoffbatteriene by på rekkevidder over 800 kilometer og ladetider under minuttet ‒ raskere enn å fylle bensintanken.

Vi kan ikke annet enn å krysse fingrene for at de får et skikkelig gjennombrudd med denne teknologien.

Men den elektriske SUVen kommer for tidlig for dette, og er utstyrt med en litium-ion-pakke på over 80 kWh og med en rekkevidde på rundt 482 kilometer.

Også denne skal være høyt oppe på den autonome skalaen, og til tross prisen skal den være av den luksuriøse varianten.

Fisker har ikke avslørt detaljer rundt bilen, noe de ikke vil gjøre før prototypen blir vist senere i år.

‒ Til en overkommelig pris, som starter under 40.000 dollar, leverer vi et ettertraktet, luksuriøst, robust og grønt kjøretøy ‒ komplett med unike nye opplevelser og teknologier ‒ som er tilgjengelig for mennesker over hele verden.

SUV-modellen får altså litium-ion-batterier, men EMotion skal etter planen få den nye typen batterier. Da snakker vi altså om en rekkevidde på over 800 kilometer.

Fisker har også en tredje modell på gang, men denne har de foreløpig ikke avslørt noe rundt.

Vi går spennende tider i møte, og kanskje kan en danske snu opp-ned på hele bilbransjen?

Det står iallfall ikke på ambisjonene.

Her er flere bilder av EMotion:

[foogallery id=”2129902″]

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Denne skal ta opp kampen med Model X

Denne blir lansert i midten av desember. Nio EP8. (Alle foto: Nio)

Vil lade elbiler på under 15 minutter

BMW vil ha ladetiden ned på under et kvarter. Det haddde vært noe for i3-eierne! (Foto: BMW)

Da Vinci ‒ et elektrisk kunstverk

Dette er en bil som selv Leonardo Da Vinci kunne vært stolt av. (Alle foto: Italdesign)

1 kommentar

  1. utviklingen innen biler med forbrenningsmotor,hybrid,elektrisk,er fantastisk rask.Skal ikke utdype dette ytterligere,men den velkjente VW boblen,teknologisk ifra de første prototyper brukes fremdeles som løpsbiler.Da kan man virkelig snakke om bil i mange generasjoner som gjennoppstår. Raske Fredrik 2019

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her