Annonse
Hjem Elbiler Denne skal ta opp kampen med Model X

Denne skal ta opp kampen med Model X

Når vi tenker Kina og biler tenker vi først og fremst antall biler, og ikke bilprodusenter. Men det kan fort snu seg. For det lurer en elektrisk SUV rett rundt hjørnet der borte.

Og vi snakker ikke om Volvos Polestar. Nei, vi snakker om noe helt nytt. Og i motsetning til Tesla som brenner seg gjennom cashen svømmer dette selskapet i penger.

Produsenten vi snakker om heter Nio, som nettopp har gjennomgått nok en finansieringsrunde. I den fikk de inn formidable 8,2 milliarder kroner, og verdien skal nå være oppe i 42 milliarder kroner.

Blant de store selskapene som har investert i Nio er Tencent, Baidu, Sequoia Capital og Lenovo. Altså svære fisker som vaker i dammen til Nio.

Merket het faktisk tidligere NextEV, og ble startet av en kinesisk internettgründer som heter William Li tilbake i 2014. Altså kun tre år siden.

Saken fortsetter under Annonsen

Men de har ikke ligget på latsiden siden den gang.

De har faktisk allerede laget verdens raskeste elektriske produksjonsbil. Ja, intet mindre enn et fartsmonster med 1.342 hestekrefter.

EP9 er en rendyrket sportsbil, en elektrisk sådan. Og den har de testet rundt Nordschleife på Nürburgring. Altså den berømte Ringen. Bilen ble litt mer berømt den også etter testen i mars. For EP9 fløy rundt Ringen på 6.45,9 minutter, raskere enn noen andre produksjonsbiler hadde klart, elektrisk eller ikke.

Fortsatt ikke imponert? Vel, bli med runden da.

Den modellen kan bestilles, men her snakker vi altså om titalls millioner kroner. Ikke for hvermansen denne altså.

Da er EP8 en helt annen historie. Det er en bil for massene. Mer nøyaktig massene i Kina, for det er markedet der borte de satser på i første omgang.

EP8 er for lengst vist fram, og nå har de kommet så langt at de har en produksjonsmodell klar. Salget skal starte 16. desember.

Dette er en SUV i tesla Model X-klassen. Den er elektrisk, har sju seter (2+3+2) og firehjulstrekk, men mangler de futuriske trekkene til X’en. Nei, den har ikke falkevingene til X’en heller. Men det er på ingen måter en «tulle-bil» som mange av elbilene fort kan se ut som. Denne har fått et moderne design, og hadde fungert godt i Europa også.

Det er ikke så mye som er kjent med EP8, som rekkevidde eller pris. Nio har for øvrig sagt at den skal bli rimeligere enn Model X. Den er laget i lette materialer, og skal ha den høyeste aluminiums-prosenten blant bilene i verden. 

Og som videoen under viser er den iallfall testet godt nok. Det vi ser aller først er at de har testet den i norske vinterforhold i kalde -31 grader, så vi kan jo alltids håpe at denne også dukker opp her en gang i tiden.

Nio har også mer på gang enn EP9 og EP8. Etter opprettelsen i 2014 kom de med et formel E-lag i 2015, og det var etter denne satsingen den lynkjappe EP9 så dagens lys. Nio konkurrerer fortsatt i formel E, som starter på en ny sesong i desember.

De driver også og utvikler en autonom (selvkjørende) bil kalt Eve som skal komme på det amerikanske markedet i 2020. De har en lisens for å teste ut selvkjørende biler i California. Og da er det på sin plass å nevne at EP9 har verdensrekorden som den raskeste autonome bilen. Den rekorden ble satt i Texas tidligere i år.

Nio-familien. Formel E, EP9, EP8 og Eve.
Nio-familien. Formel E, EP9, EP8 og Eve.

Så det er ikke bare Tesla som bør bli oppmerksom på Nio.

Det er like greit å lære seg det navnet med en gang.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,772FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker