Prisene for Mercedes EQB er klare

Mercedes har snart klar sin nye og fleksible elbil EQB med sju seter, og den starter godt under halvmillionen.


Kommende Mercedes EQB bør hake av flere bokser for nordmenn, for denne er nemlig en helelektrisk SUV i det hete C-segmentet med plass til ganske så mange på innsiden.

‒ Vår nye elektriske premium-SUV, EQB, er i en klasse for seg med hele syv seter som standard, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

‒ Med god bakkeklaring, firehjulstrekk og fleksible plassløsninger har modellen alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, slår han fast.

EQB blir ved salgsstart tilgjengelig i to versjoner, EQB 300 4Matic og EQB 350 4Matic, og begge er utstyrt med et batteri på 66,5 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 419 kilometer.

Når det kommer til ladingen kan den håndtere 100 kW med 10-80 prosent batterikapasitet på litt over 30 minutter, og bilene kan også lades med opptil 11 kW via ladeboks.

Men der den virkelig imponerer er den innvendige plassen. Dette er altså en B-klasse som er 4,68 meter i lengden, men byr likevel på en akselavstand på hele 2,83 meter. Det er for eksempel litt lengre enn Volkswagen ID.5, elbilen som akkurat har fått norsk pris som har en akselavstand på 2,77 meter.

Slik ser Mercedes EQB ut:

Som vi vet, jo lengre for- og bakhjulene står fra hverandre, jo mer innvendig plass er mulig å utnytte.

Det har Mercedes gjort til det fulle med EQB.

Den norske standardutgaven har fått en tredje seterad, noe som totalt gir sju seter. Ifølge den tyske produsenten kan to ekstra passasjerer med en høyde på opptil 1,65 meter sitte komfortabelt på de bakerste setene, mens bagasjerommet strekker seg fra 465 og til 1.620 liter om seteryggene legges ned.

Lagringsplassen er også avhengig av hva de i 2. seterad gjør, for denne er mulig å justere i lengderetningen med opptil 140 millimeter.

Det er også mulig å sette inn fire barneseter i EQB, og setene i den tredje seteraden kan selvsagt legges flatt ned i gulvet.

Det er lenge siden at Mercedes kun forbeholdt de nye løsningene til biler i de dyreste klassene, så EQB er utstyrt med en Widescreen Cockpit som ifølge tyskerne skal gi krystallklare digitale instrumenter.

På plass er selvsagt også MBUX som åpner for at både fører og passasjer kan bruke stemmestyring via talekommandoen «Hei Mercedes». Her er det for eksempel mulig å be bilen selv skru opp varmen i bilen eller bytte lys på Ambient Lighting.

EQB får også navigasjon med Electric Intelligence, og her foretar systemet kontinuerlige områdesimuleringer med hensyn til blant annet topografi og vær. Her tenker bilen både på den raskeste og mest effektive ruten og om det er nødvendig med ladestopp.

Dette systemet er også i stand til å reagere dynamisk på endringer som for eksempel trafikksituasjoner eller føreren kjørestil, og i tillegg sørger Electric Intelligence for at batteriet bringes til en optimal ladetemperatur før et planlagt ladestopp.

Begge utgavene byr altså på 4Matic og dermed firehjulsdrift. 300-utgaven byr på 228 hk/390 Nm og 0-100 km/t på 8,0 sekunder, mens EQB 350 har 292 hk/520 Nm og gjør sprinten på 6,2 sekunder.

Mercedes Norge åpner for bestillinger i første halvdel av januar, og prisene er altså klare.

Mercedes EQB 300 4Matic har fått en norsk startpris før levering på 477.000 kroner, mens EQB 350 4Matic akkurat kryper under halvmillionen med en startpris før levering på 498.000 kroner.

De som bestiller bilen i januar trenger ikke å vente altfor lenge, for Mercedes Norge forventer at bilene er på norske veier kort tid etter salgsstart.

Her er bilder av den neste elbilen signert Mercedes, den fleksible EQB.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter