Cadillacs lyriske elbil nærmer seg

Ja, også selveste Cadillac skal lage elbiler. Og de starter like godt i det lyriske hjørnet, for den første heter enkelt og greit Lyriq.


Over i USA har det ikke handlet så veldig mye om elbiler, og en av grunnene kan være at tidligere president Donald Trump ikke akkurat var en tilhenger av slike.

Men selv ikke en president klarer å stoppe de største bølgene, så de amerikanske bilprodusentene har vridd mange av sine satstinger over til elbiler nå som den helelektriske bølgen skyller over verden.

Det inkluderer også ur-amerikanske Cadillac, eid av elbil-satsende General Motors (GM).

Cadillac er et av de eldste bilmerkene i USA, og nordmenn flest forbinder merket med disse store flakene på 1950-tallet med de berømte haifinnene bakerst. Men det er lenge siden, og nå består satstingen også av SUV-modeller og ikke minst elektriske biler.

Faktisk skal Cadillac med tiden bli et rent elbilmerke.

Det skal blant annet en plattform kalt Ultium Platform sørge for, og mer konkret en kommende modell bygd på denne kalt Lyriq.

Dette er ikke overraskende en ganske voksen, luksuriøs doning som byr på god plass både for lange bein og mye bagasje, og Cadillac har gått for en sportslig crossover med sin aller første elbil.

Bagasjerommet? Jo, formidable 793 liter, og legges seteryggene bak ned åpner det seg 1.723 liter med plass.

Slik ser den storvokste elbilen ut:

Ettersom denne skal vise den elektriske veien for merket er det viktig at den behersker alle forhold, så nå tester ingeniørene bilens kjøreegenskaper for fullt. Her ser de på ting som kjørekvalitet, systemkalibreringer og andre elementer som direkte påvirker opplevelsen i bilen.

For Lyriq har nå kommet så langt i utviklingen at de Cadillac har gjennomført 80 prosent av valideringen ute i virkelig forhold, så nå er det kun finjustering av egenskapene som gjelder.

‒ Vi har brukt utallige timer bak rattet i vår Lyriq-testflåte og i virtuelle testmiljøer for å være sikre på at kundene får en omfattende luksusopplevelse uttrykt i en helt ny elektrifisert pakke, sier Jamie Brewer, administrerende ingeniør.

‒ Alt mens vi forblir tro mot merkevareløftet vårt ved å prioritere grundig håndverk og intuitive integrerte teknologier.

GM har sprøytet inn milliarder av kroner i anlegget sitt i Tennessee som skal produsere Cadillac Lyriq, og en stor del av dette er selvsagt øremerket det elektriske drivsystemet. Så hva har de fått til?

Aller først kommer Lyriq i en Debut Edition som er utstyrt med et batteri på 100,4 kWh, og her er de viktigste spesifikasjonene 330 hk, 440 Nm og en estimert rekkevidde på rundt 500 kilometer.

Bilen kan også på lynlading på 190 kW, noe som betyr at det kan fylles på cirka 120 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutter.

Den inkluderer også Level 2 og 19 kW, noe som i så fall betyr 84 kilometer per time ved hjemme-lading. Det er ganske så bra.

Elbilen er en av de få vi har hørt om som faktisk ligger foran sitt opprinnelige skjema, for opprinnelig var den planlagt til siste halvdel av 2022. Men den skal inn i produksjon allerede til våren, så en eller gang i løpet av sommeren får muligens de første kundene levert sin Lyriq.

Og som du kan se av videoen er den også testet på snø, så vi kan ha et lite håpe om at den kanskje også dukker opp her i Norge. Det hadde jo vært noe.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter