Prisene på VW ID.5 og ID.5 GTX er klare

Volkswagen Norge melder at «her får du mye og oppdatert teknologi for pengene», og prisene rundt kommende ID.5 og ID.5 GTX er da heller ikke avskrekkende.


I disse «Black Week» og «Black Friday»-dagene liker vi jo å sammenligne pris. Så hvorfor ikke ta en kjapp sammenligning av kommende Volkswagen ID.5 og ID.5 GTX, de to litt mer coupépregede nye elbilene til Volkswagen.

Over i Sverige starter Volkswagen ID.5 på 549 900 kronor, omregnet i nettkalkulatoren til 541.071 kroner. ID.5 GTX på sin side starter på 609.900 kronor ‒ 600.109 norske kroner.

Ser vi over til den mestselgende norske bilen, Tesla Model 3, starter den med bakhjulsdrift på 369.990 kroner, mens firehjulsdriftsversjonen har en startpris på 449.000 kroner.

Så hva med den norske prisen på ID.5 og og ID.5 GTX? Jo, startprisen for ID.5 med bakhjulsdrift lyder på 436.400 kroner og ID.5 GTX starter fra 482.900 kroner.

Nordmenn slipper altså unna med godt over 100.000 kroner mindre enn svenskene, og Volkswagen Norge håper da også at de to nye elbilene skal bidra til økt elektrisk salg.

‒ Nå utvider vi den helelektriske ID.-familien ytterligere to modeller, skreddersydd for det norske markedet, sier direktør for Volkswagen Harald Edvardsen-Eibak.

‒ Med disse to sporty og påkostede modellene skal vi treffe flere elbilentusiaster, som kan bli med på Volkswagen sin reise mot et helelektrisk personbilsalg innen 2025.

De to nye elbilene kan minne litt om dagens ID.4 og ID.4 GTX, men er altså litt mer coupépreget i designet.

ID.5 har fått integrert hekkspoiler, lakkerte sidepaneler og sort tak med taklister i sølv, og dette skal bidra til et mer sportslig og innovativt uttrykk.

På innsiden har Volkswagen satt inn en infostainment-skjerm på 12 tommer, noe som skal gjøre det enklere og mer behagelig å navigere seg gjennom bilens innstillinger og valg.

Begge modellene er selvsagt utstyrt med den siste programvaren, ID. Software 3.0, og den åpner også for inntil 135 kW ladekapasitet for ID.5. Dette betyr at versjonen med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter.

Bilen kommer selvsagt med en masse førerassistenter, hvor også den smarte Park Assist Pluss er mulig å velge fra utstyrslisten.

Her hjelper bilen til med å finne en stor nok parkeringsluke, og parkeringen startes enkelt og greit med et tastetrykk. Ettersom denne inkluderer en minnefunskjon, kan bilen kan læres opp til å parkere for deg i oppkjørselen, i en garasje, langsgående eller tverrgående parkeringsluker i by. Smart!

Siden dette er en SUV-coupé, den første helelektriske slike fra Volkswagen, er også aerodynamikken fintunet, noe som bidrar til å dra ut rekkevidden.

Begge modellene er utstyrt med et batteri med nettokapasitet på 77 kWh, og ID.5 har en oppgitt rekkevidde på 513 kilometer, mens ID.5 GTX med firehjulstrekk har 488 kilometer med WLTP-rekkevidde. Denne åpner også for lading opp til 150 kW.

Toppversjonen ID.5 GTX med 299 hk akselererer fra 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder, mens ID.5 med en motor kan skilte med 204 hk.

ID.5 er for øvrig 4,6 meter lang og har en akselavstand på 2,77 meter som åpner for god innvendig plass, og bakerst byr den på et bagasjerom på 549 liter ‒ 6 liter mer enn ID.4.

Volkswagen har truffet godt med ID.4, som er blant de aller mest populære nybilene her hjemme, og en litt mer sportslig ID.5 skal bidra til å gjøre Volkswagen enda mer elektrisk i Norge.

‒ Allerede i dag er mer enn 75 prosent av Volkswagen sitt nybilsalg helelektrisk, og vi skal være det mest ettertraktede volummerket for bærekraftig mobilitet, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen har altså åpnet for forhåndssalg, og de første bilene vil ankomme Norge til våren.

Les for øvrig mer om ID.5 i en av lenkene under bildene, som kommer her.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter