Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag.


‒ ID. Buzz er et nytt Volkswagen-ikon som bærer historien vår i seg, samtidig som den peker ut den videre kursen vår med fremtidsrettet mobilitet for alle, sier Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

‒ Med egenskaper, plass og rekkevidde har vi sett at den har stor appell både i personbilmarkedet og i varebilsegmentet.

-->
Det har vært knyttet voldsomme forventninger til den helelektriske utgaven som skal rulle i hjulsporene på den berømte folkevognbussen, og Volkswagen har nå skrudd tempen opp til kokepunktet.

I forbindelse med at de åpner salget har de rett og slett slått seg sammen med selveste Star Wars, og inngått en aldri så liten allianse med Jedi-mesteren Obi-Wan Kenobi og hans sjarmerende medhjelpere. Ja, vi har en video av det hele.

Nå er dette en vinn-vinn-greie, for det har seg nemlig slik at Lucas-film og Disney har på gang en ny serie kalt nettopp «Obi-Wan Kenobi», hvor Ewan McGregor spiller Jedi-mesteren som lærer opp unge Luke Skywalker. Og ja, den skotske skuespilleren er tilfeldigvis også en Volkswagen-ambassadør.

Den nye serien går på lufta 27. mai, og det er fire dager etter at Volkswagen Norge har åpnet opp salget av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.

Begge er såkalte MEB-biler, og er laget på samme plattform som blant andre Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.3, ID.4 og ID.5. Buzzen utnytter altså alle fordelene som kommer med elektriske drivverk.

Volkswagen Norge har all grunn til å ha forventinger rundt Buzz og Cargo-utgaven, for ifølge dem selv har de vært Norges mest solgte merke innen varebilmarkedet under 3,5 tonn i 17 år.

ID. Buzz Cargo blir også ifølge Volkswagen Europas første helelektriske varebil som er utviklet som elbil fra bunnen av, og lanseres som en 3-seters som standard. Den kan by på et lasterom på 3,9 m3, og har en maksimal nyttelast på 630 kilo ‒ i tillegg til hengervekt.

ID. Buzz er personbilutgaven og bærer altså arven fra den berømte mikrobussen videre, og kommer med 5 seter. Her er det hele 1.121 liter med bagasjeplass, og baksetene kan justeres i lengderetning og legges ned separat.

Og Volkswagen Norge har en god nyhet til nordmenn.

De har nemlig puttet en del utstyr som i andre markeder regnes som ekstrautstyr inn i standardpakken, noe som inkluderer navigasjon og ryggekamera. Buzz Cargo får en adaptiv cruisekontroll med Stop&Og og en gjennomlastingsluke i skilleveggen som standard.

ID. Buzz kommer også med 12-tommers infotainmentskjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt inkludert i prisen.

‒ Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr, forklarer Wirak.

‒ Modellene vi nå åpner salget av kommer til å bli svært konkurransedyktige biler i sine segment. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god bil.

En fordel når man skal kjøpe seg en ny bil er at man vet prisen, og ettersom salget åpner mandag har Volkswagen Norge nå satt disse som er inkludert frakt og levering i Oslo.

  • ID. Buzz Pro har en startpris på 494.200 kr.
  • ID. Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr.

En annen ting som er greit å vite når man skal bestille seg en ny elbil er rekkevidden, og den aller siste biten i puslespillet rundt Buzzen er også klar.

  • ID. Buzz har et oppgitt forbruk på 20,8 kWh/100 km og en rekkevidde på 418 km.
  • ID. Buzz Cargo har et oppgitt forbruk på 20,6 kWh/100 km og en rekkevidde på 423 km.

En annen god nyhet er at ladefarten har økt, og lyder nå på 170 kW. Under optimale forhold lades bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

‒ ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i lunsjpausen, sier Wirak.

‒ Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy.

Hva Obi-Wan Kenobi mener om ID. Buzz er vi ikke sikker på, men vi vet hva Ewan McGregor mener.

‒ Jeg har vært en Volkswagen-entusiast hele livet. Siden jeg hadde min første Volkswagen, da jeg var 16 år gammel. Og jeg har samlet på dem siden, sier McGregor.

‒ ID. Buzz har virkelig fått karakter. Det er uvanlig for en ny bil, og det gir meg et smil. Jeg tror det er en veldig lykkelig bil, sier en, ja, smilende skuespiller.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter