BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering.


For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe ganske viktig over hos BMW. Tyskerne skulle nemlig erstatte den særs viktig BMW 1500, modellen som tok bilmerket ut av krisen de hadde havnet i på 1950-tallet.

Den bilen reddet de rett og slett BMW fra klørne til Mercedes, som var klar til å kjøpe merket som slet med store økonomiske problemer.

Den nye modellen het BMW 3-serie, og skulle bli en aldri så liten legende.

Siden mai 1975 har BMW introdusert seks nye generasjoner av den viktige modellen, og nå får også 7. generasjon en oppdatering både utvendig og innvendig.

Og ja, dette gjelder både sedanen og touring-utgaven som kom til for 35 år siden.

Det er kanskje ikke så lett å se endringene på utsiden, men BMW har gitt bilen både en ny grill, nye LED-lykter, renere linjer og eksosstusser som enten måler 90 eller 100 millimeter. Det er også nye 17-tommers felger, og en ny M Sport-pakke som gjør designet enda mer sportslig.

På innsiden har BMW oppgradert cockpiten med et nytt kurvet display på 12,3 tommer og en ny vertikal og ganske dominerende skjerm på 14,9 tommer ‒ drevet av det nye operativsystemet som er kommet til 8. generasjon.

BMW har også flikket på andre ting som skal gjøre innsiden enda mer moderne, og flere av de fysiske knappene har måtte vike for berøringsskjermen og stemmekontroll. Og ja, nå kommer både den tre-soners klimakontrollen og navigasjonen som standard.

Oppdateringen inkluderer også drivverket, og dette strekker seg fra BMW TwinPower Turbo-teknologi til elektrifisering i form av plug-in-hybrid og 48V mildhybridteknologi.

Den nye BMW 3-serie Sedan blir tilgjengelig i plug-in-hybridvarianter, mens BMW 3-serie Touring kommer i fire versjoner. I tillegg har BMW klar fire bensinmotorer og fire dieselmotorer med enten fire eller seks sylindre.

Topputgaven for både Sedan og Touring er to BMW Performance-utgaver fra BMW M, og den oppgraderte 3-serien strekker seg fra 150 hk og opp til 374 hk ‒ og alle motorene er koblet til en 8-trinns Steptronic-girkasse som standard.

I tillegg har selvsagt BMW satt inn en masse førerassistenter, og det følger også med en app og integrasjon for både Apple CarPlay og Android Auto.

Her er bilder av de to nye utgavene som utgjør BMW 3-serie:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter