- Annonse -
HjemElbilerHyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk utgaver helt uten førere.

Det finnes en skala som viser hvor selvkjørende de forskjellige bilene er. Denne er kalt SAE, og går fra 0 til 5. 0 betyr ingen assistenter, mens 5 betyr at bilen er selvkjørende uansett hvor den befinner seg og hvordan forholdene er.

- Annonse -

Det vi i dag tenker på som selvkjørende biler, er SAE-nivå 4. Her kan bilene kjøres uten at noen sitter bak rattet i de aller fleste tilfellene, og det er altså bilens datamaskiner som er føreren.

Vi er fortsatt ikke på dette nivået, men det testes stadig ut flere førerløse biler rundt om i verden. Disse testene foregår både på lukkede områder og i begrenset åpen trafikk, og teknologien har kommet så langt at de i praksis er autonome biler.

Fullstendig selvkjørende biler er altså på vei, og Hyundai har tenkt å være med på dette racet. Og det med en ganske så imponerende bil.

Ioniq 5 har nemlig dratt inn en rekke store priser, og toppet det hele med en ganske så frekk trippel under den aller største utdelingen ‒ kåringen av årets bil i verden.

- Annonse -

Her valgte nemlig 102 biljournalister fra 33 land Hyundais nye elbil som vinner av både årets bil, årets elbil og årets design. Det er en meget imponerende trippel!

Denne bilen skal nå også bli fullstendig selvkjørende, og det sammen med selskapet Motional som utvikler selvkjørende teknologi og løsninger. Sammen skal de utstyre elbilen med nytt utstyr og ny teknologi som skal gjøre den både selvkjørende og sikker.

Årets bil-prisen viser at Ioniq 5 skaper følelser, og Hyundai har da også en visjon om at robotaxien er en «mobilitetsløsning med menneskeheten inni ‒ ikke bare uten en menneskelig sjåfør».

Så selv om robotaxiene blir fullstendig selvkjørende skal de fortsatt beholde sitt menneskelig touch, noe to nye promo-videoer som du skal få se helt klart viser.

- Annonse -

Målet er å ha de første selvkjørende Ioniq 5-bilene klare til neste år, og det hele skal starte i selveste Las Vegas. Der skapes som kjent drømmer (ja, og knuses), så det bør være en perfekt scene for en Ioniq 5 uten noen mennesker i førersetet.

Hyundai har altså laget to små videosnutter som markerer denne milepælen.

Den første omhandler en ung kvinne, tilfeldigvis en supersmart Hyundai-ingeniør, som drømmer om å kjøre på en like sikker måte som faren. Det klarer hun åpenbart ikke selv, så da er løsningen en selvkjørende Ioniq 5.

Her er det også et lite stikk til Tesla, for deres selvkjørende teknologi har slitt med å gjenkjenne blålys. En ting Hyundais robotaxi åpenbart ikke gjør.

Den andre snutten som også har en såkalt «feel good»-stil handler om en ung student, like smart som kvinnen i den første, for hun er faktisk en framtidig robot-ingeniør.

Studenten og hennes to venner blir selvsagt imponert når de blir hentet av en førerløs Ioniq 5, noe jo de aller fleste hadde blitt.

Og heldigvis er bilen så smart at den gir beskjed når studenten glemmer igjen sin kjære robot!

Begge videoene viser også hvor langt teknologien faktisk har kommet nå, og vi kan trygt slå fast at vi snart kan spotte førerløse biler der framme i horisonten.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her